چکیده:
از آنجایی که رسانه ها از مهم ترین ابزار دسترسی به اهداف در هر جامعه ای محسوب میشوند، مـدیریت آنهـا یکی از نقاط مهم اتصالشان با نظام های سیاسی و اجتماعی است . رشد چشمگیر انواع رسانه هـای جمعـی در چند دهه اخیر و افزایش نقش های اجتماعی آنها باعث شده است که آنها از ابعـاد مختلـف مـورد مطالعـه و تحقیق قرار گیرند و یکی از این ابعاد بعد مدیریتی آنها است . ویژگیهای خاصی در سـازمان هـای رسـانه ای وجود دارد که مدیریت آنها را نسبت به دیگر سازمان ها متمایز میسازد. در ایـن مقالـه تـلاش شـده تـا ١٢ ویژگی خاص این سازمان ها که بر مبنای تدقیق نظری شکل گرفته است ، ارائه شود. این ویژگیها عبـارت انـد ٥ از: چند ماهیتیبودن سازمان های رسانه ای، تنوع کارکردی، تفاوت در ماهیت گیرندگان خـدمات ، تفـاوت در ماهیت محصول ، درگیری مداوم با قوانین ، حساسیت های منابع انسانی، ماهیت محیط ، چالش ایجاد تعادل بـین خواسته های نظام سیاسی و افکـار عمـومی، دشـواری سـنجش اثربخشـی، در معـرض ارزیـابی و قضـاوت دائمیبودن ، شبکه گسترده و سریع توزیع و نهایتا اهمیت عامل زمان .
خلاصه ماشینی:
"لذا مسئله اصلی این تحقیق نظری حول این گزاره شکل گرفته که ویژگیهای خاص سـازمان هـای رسـانه ای کـه آنهـا را از دیگر سازمان ها متمایز میکند کدام اند؟ ادبیات پژوهش ازآنجا که رسانه ها یکی از زیرساخت های حیاتی جوامع بشری هستند، شیوه های مـدیریت آنهـا نیز پیامدهایی بسیار فراتر از پیامدهای صرف اقتصادی و یا حتی اجتماعی دیگـر سـازمان هـا در جامعه دارد.
سازمان های رسانه ای پدیده هایی چند وجهیاند؛ برخلاف دیگـر سـازمان هـا کـه به لحاظ ماهیتی یک ماهیت برجسته برای ظهور و بروز آنهـا تعریـف شـده اسـت سـازمان هـای رسانه ای از این نظر ماهیتی چندگانه و چندبعدی به خود میگیرند.
از آنجا که دامنۀ اثرگذاری سازمان هـای رسـانه ای بسـیار گسـترده اسـت بـه نحـویکـه ایـن سازمان ها در عین حال هم پروژه ای اقتصادیاند، هم سیاسی و هم اخلاقی )٢٠٠٩ ,Thorsten(، و هیچ نهاد یا سازمانی را نمیتوان یافت که تمامیقابلیت هایی را که در رسانه های جمعـی وجـود دارند در خود داشته باشد، از این حیث مدیریت آنها نیز چند وجهی است ، وجهـی از مـدیریت آنها مدیریت اقتصادی برای بقا و رشـد و توسـعه و فعالیـت اسـت و وجـه دیگـر آن مـدیریت فرهنگی به منظور جذب و اقناع مخاطب است .
همچنین تأثیرپذیری محصولات رسانه از دیدگاه ها و ارزش های تولیدکنندگان آن ، صـاحبان قدرت در رسانه و خارج از آن ، گروه هـای فشـار و افکـار عمـومی، همچنـین رشـد فنـاوری و پیچیدگی اطلاعاتی بیرونی و از طرف دیگـر پیچیـدگی شـغلی شـاغلان رسـانه ، از جملـه ایـن پیچیدگیهای کار سازمان رسانه ای است که محققان زیادی نیز در تحقیقات خـود بـه آن اشـاره داشته اند."