چکیده:
بازاریابی حسی یکی از روشهای نوین بازاریابی است که موجب جذب مشتریان بازار هدف از طریق ارتباطات مرتبط با ارزش ویژۀ برند و تصویر ذهنی مناسب از برند میشود. این پژوهش به بررسی تأثیر آمیختۀ بازاریابی حسی بر ارزش ویژۀ برند و تصویر برند در شرکت تشک رویال پرداخته است. جامعۀ آماری آن 435 نفر از مشتریان این شرکت هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 204 نفر محاسبه شده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. فرضیههای مورد نظر پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار آماری AMOS تجزیه و تحلیل شدند. بهطور کلی نتایج پژوهش حاکی از آن است که آمیختۀ بازاریابی حسی بر ارزش ویژۀ برند و تصویر برند تأثیر مستقیم دارد و تبلیغات دهانبهدهان مؤثرترین مؤلفۀ آمیختۀ بازاریابی حسی است. در نتیجه استفاده از بازاریابی حسی شیوهای کارآمد برای ایجاد ذهنیت مناسب است که شرکتها از این طریق میتوانند در اذهان عمومی برند خود را به یک برند برتر و باارزش تبدیل کنند.
خلاصه ماشینی:
به نظر مي رسد يکي از راهکارهاي کسب مزيت رقابتي و افزايش مشتريان وفـادار از طريـق بازاريابي حسي ، تأثير اين شيوة بازاريابي بر شکل گيـري و ارتقـاي ارزش ويـژة برنـد و همچنـين ايجاد تصوير ذهني مناسب از برند شرکت باشد، اما تاکنون تأثير بازاريابي حسي بر اين دو ويژگي برند در مورد يک برند خاص بررسي نشده است .
هـدف از استراتژي تبليغات دهان به دهان در آميختة بازاريابي حسي ، ايجاد مشوق هاي لازم براي تعريـف و تمجيد از شرکت و انتقال احساس مثبتي است که در مشتريان ايجاد شده تا بدين وسيله انتقال اين تجربة مفرح و اطلاعات مربوط به محصول به مشتريان بيشتري از زبان همتايان آنها، فراهم شود.
Experiential ادامة جدول ١ نويسندگان عنوان نتايج بررســي رابطــة ميــان بازاريــابي حســي و يکي از راه هاي افزايش مشتريان وفادار، بهره گيـري از رحيم نيا، پورسليمي و بصير شکل گيري نيات رفتاري مشتريان بازاريابي حسي است که در شکل دهـي قصـد و نيـات (1993) مشتريان فعلي و جديد تأثير مستقيم و مثبتي دارد.
يکي از راهکارهاي کسب مزيت رقابتي و افزايش مشتريان وفادار از طريـق بازاريابي حسي ، تأثير اين شيوة بازاريابي بر شکل گيـري و ارتقـاي ارزش ويـژة برنـد و همچنـين ايجاد تصوير ذهني مناسب از برند شرکت است .
همان طور که نتايج تحقيق نشان مي دهد، بين مؤلفه هاي بازاريابي حسي ، تبليغات دهـان بـه دهان با ٠/٦٩ بيشترين ضريب تأثير را بر ارزش ويژة برند دارد و دربردارندة اين مفهوم است کـه تأثير تبليغات مشتريان شرکت ، از جايگاه ويژه اي برخوردار است .