چکیده:
امروزه تغییراتی که در جامعه و اقتصاد رخ داده به وضوح در توسعه اجتماعات منعکس شده است. این اجتماعات با گسترش شبکههای اجتماعی و بازاریابی نوین پا به عرصه وجود گذاشته و تحت سیطره فناوری ارتباطات در حال گسترش هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی برخی از پسایندهای اجتماع برند و تأثیر آن بر وفاداری رفتاری (تمایل به خرید مجدد از برند و تمایل به توصیه مشتریان) در شرکت مخابرات ایران است. جامعه آماری آن بیش از یکصد هزار نفر شامل کاربران خدمات اینترنت 2020 شرکت مخابرات ایران در استان اصفهان هستند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر محاسبه شده است. دادههای موردنیاز از طریق پرسشنامه جمعآوریشده است. فرضیههای موردنظر پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شده است. بهطورکلی نتایج مدلسازی نشان میدهد که مشتریان طیف متنوعی از روابط را با اجتماعات برند برقرار میکنند. این روابط میتوانند مثبت یا منفی باشند. نتایج پژوهش نیز حاکی از آن است که اجتماع برند تأثیر مثبت بر روابط مشتری/ محصول، مشتری/ برند، مشتری/ شرکت و مشتری/ مشتریان دیگر دارد که بهنوبه خود تأثیر مثبتی بر تعلق به برند داشته و همچنین تأثیر مثبتی بر تعهد به برند دارند. رابطه مشتری/ شرکت با تعهد به برند تائید نشد اما تأثیر مثبت تعهد و تعلق بر تمایل به توصیه برند به دیگران و قصد خرید مجدد تائید شد.
Today, the changes in the society and the economy have clearly been reflected in communities’ development. These communities are created by the development of new social and marketing networks and are expanding under the dominance of advanced communication technology. The aim of the present study is to investigate some of the brand community outcomes and its impact on behavioral loyalty (the customers’ willingness to repurchase and recommend the brand) in the telecommunication company of Iran. The statistical population of this study is more than a hundred thousand people including the users of the Telecommunication Company of 2020 Internet services in Isfahan province. Based on Morgan's table, the sample size was calculated equal to 384 people. Required data were collected through questionnaires. The research hypotheses were analyzed using structural equations method. Overall, the results of modeling show that customers create a wide variety of relationships with brand communities. These relationships can be positive or negative. The results of the research also indicate that the brand community has a positive impact on customer/product relationships, customer/brand relationships, customer/company relationships, and customer/other customers’ relationships, which in turn have a positive impact on brand attachment and brand commitment. The customer/ company relationship with the brand commitment was not confirmed, but the positive impact of the commitment and attachment on the willingness to recommend the brand to others and the intention to repurchase was confirmed.
خلاصه ماشینی:
ايـن پـژوهش درصـدد آن بـوده است که به ايـن سـؤال هـا پاسـخ دهـد: ١-چـه ارتبـاطي بـين رابطـه مشـتريان بـا عوامـل چهارگانـه مشـتري و اجتمـاع برنـد جهـت انتخـاب خـدمات ٢٠٢٠ شـکل مــيگيــرد؟ ٢- چــه عــواملي بــر ايجــاد حــس تعلــق و تعهــد بــه خــدمات ٢٠٢٠ مــؤثر اســت ؟ ٣ -ميــزان تأثيرگــذاري ايــن روابــط بــر رفتــار مشــتريان بــه منظــور توصيه و خريد مجدد از خدمات ٢٠٢٠ چقدر است ؟ ٢- پيشينه پژوهش ١-٢- پيشينه نظري پژوهش ٢-١-١- اجتماع برند اگرچــه مفهــوم اجتمــاع برنــد تاريخچــه اي طــولاني در تئــوريهــاي اجتمــاعي (دواي ١، ١٩٢٧؛ ســـيمل ٢، ١٩٦٤؛ مفســـولي ٣، ١٩٩٦) دارد، امـــا بـــه نـــدرت در ادبيــات مربــوط بــه بررســي رفتــار مصــرف کننــده آورده شــده اســت مــونيز و اوگــويين (٢٠٠١) و مــک لکســاندر و همکــاران (٢٠٠٢) اولــين پژوهشــگر ني هســتند کــه موضــوع اجتماعــات برنــد را در پــژوهش هــاي بازاريــابي خــود موردتوجه قـرار دادنـد.
روابـط بـين مشـتريان بـه عنـوان موانـع خـروج از برند عمل کـرده و در برخـي مـوارد، سـاختار اجتمـاعي يـک خـرده فرهنـگ واقعي از مشتريان را شـکل مـيدهـد کـه بـا ارزش هـا، اهـداف و فعاليـت هـاي مشــترک بــه هــم پيونــد مــيخورنــد (مــک لکســاندر و شــوتن ، ١٩٩٨)؛ بنابر ين ميتوان فرضيه هاي زير را مطرح نمود: فرضــيه اول : اجتمــاع آنلايــن برنــد مبتنــي بــر خــدمات ٢٠٢٠ بــر ارتبــاط مشتري/ محصول تأثير معنيداري دارد.