چکیده:
پژوهشهای انجامشده دربارة تجارت اجتماعی، نشاندهندة رشد سریع آن در دهة گذشته و ادامة این روند در آینده، همچنین بیانگر تأثیر این نوع تجارت، بر راهبردهای شرکتها است. ویژگی اصلی این نوع تجارت، تعاملهای کاربران، محتوای تولیدشده توسط کاربران، رویکرد مشتریمحور آن و عنصر اصلی آن مشتریان است. لذا در این پژوهش سعی شده، تا عوامل ایجادکننده قصد استفادة مشتریان از خدمات تجارت اجتماعی اینستاگرام، جستوجو شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمرة پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است که در آن، از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعة آماری، شامل کلیة هموطنانی است که در بهار1400 از محیطهای تجارت اجتماعی، به طور خاص شبکة اجتماعی اینستاگرام، اقدام به خرید محصول یا خدمتی کردهاند. نمونة آماری، شامل 200 نفر از افرادی است که به روش در دسترس انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه را، استادان متخصص در این زمینه تأیید کردهاند و پایایی پرسشنامه نیز، با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها، حاکی از آن است که عوامل ایجادکنندة قصد استفادة مشتریان از خدمات تجارت اجتماعی اینستاگرام، شامل متغیرهای فرصت جستوجو، امکان بررسی، ارزشآفرینی، انعطافپذیری، قابلیت استفاده، قابلیت دسترسی، کیفیت خدمات، جذابیت و نوآوری هستند.
Studies conducted on the social commerce show that such trading has rapidly grown in the past decade and continuation of this trend also indicates that social commerce has influenced the strategies of the companies. The main feature of this type of commerce includes, interaction among users, the content created by users and customer- oriented approach. Therefor, in this study, efforts have been made to explore the factors which contribute to customers of Instagram’s social commerce services. Objective wise, this research work is applied type and in terms of nature, is a descriptive survey and for gathering the required data, laboratory and field method have been used. The statistic population of the study are all those Iranians that in Spring 2022 have used social commerce environments and specifically Instagram to purchase good and service. The sample population include 200 people who have been selected randomly. The validity of the questionnaire was confirmed by relevant experts and its reliability was confirmed by using Cronbach's alpha test. Analysis of the data indicates that factors that helps the customers to use services of social commerce of Instagram, include variables such as searching opportunity, evaluation, value creating, flexibility, accessibility, quality of services, attractiveness and innovation.
خلاصه ماشینی:
استفادة گسترده از شبکههاي اجتم 9 k"/>k"/> مانند فیسبوک و اینستاگرام در زندگي روزمره، بهتدریج آنها ر Electronic commerce Dai Crespo & Bosque Virke World Economic Forum Daud Social Network Kemp Online Social Network ابزار قابل توجهی براي انتشار اطلاعات و برقراري ارتباط با ديگران تبدیل کرده است (داس گاپتا 1 و همکاران، 2019).
تجارت اجتماعی، با رویکردی مبتنی بر شبکههای اجتماعی، شیوهها و خدمات تجاری Das Gupta Constantinides Social Media Social commerce Zhou Hajli TaoHu را، بسیار تغییر داده است.
غفوریان شاگردی و همکاران (1396) Ng Liang Sun Aral Soto-Acosta Hansen بیان میکنند، خریداران و مصرفکنندگان، در شبکههای اجتماعی و با استفاده از منابع اطلاعاتی موجود در این شبکهها، به طرفداران نامهای تجاری خاص تبدیل میشوند؛ که این خود، علاوه بر اینکه بر رفتار خریداران تأثیر میگذارد، باعث موفقیت یک برند نیز میشود.
تجارت اجتماعي از نظر روانشناسي اجتماعي، جايي است كه مردم تحت تأثیر نشانههاي اطلاعاتي برج Curty & Zhang Turban Lin & wang Fountain Kim & Srivastava درون يک جامعة شبکهای، به خريد برخط روي میآورند (مارسدن 1 ، 2009).
همانطورکه در جدول 6 آمده، ضریب t این متغیر نشان میدهد که فرضیة 6 مورد تأیید قرار میگیرد و همچنین ضریب بتا (β) نشان میدهد، 16درصد از تغییرات متغیر وابسته (قصد استفاده) از طریق این متغیر مستقل (کیفیت خدمات تارنماهای تجارت اجتماعی) قابل تبیین است.
Alain Yee-Loong Chong, Ewelina Lacka, Li Boying, Hing Kai Chan.
“ The Role of Social Media in Enhancing Guanxi and Perceived Effectiveness of E commerce Institutional Mechanisms in Online Marketplace”, Information and Management.
“The role of social media in enhancing guanxi and perceived effectiveness of E-commerce institutional mechanisms in online marketplace”.