خلاصه ماشینی:
"تقاطع روزنامهخوانی و دینداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:ارزشها و نگرشهای ایرانیان و رفتارهای فرهنگی ایرانیان چنانچه از جدول 3 استنباط میشود،هیچ نوع نظم کلی میان ارقام درصد کسانی که در جمعیت باسواد هریک از شهرهای مرکز استان اهل روزنامهخوانی هستند با ارقام درصد موافقت با گزاره"دین و ایمان یکی از بهترین راههای غلبه به مشکلات است"مشاهده نمیشود؛چنانکه ارتباطی میان ارقام دسته اول با ارقام مخالفت با گویه مذکور نیز دیده نمیشود.
علاوه بر این،براساس سیاستهای کلی در تولید برنامههای سرگرمکننده تلویزیونی(مانند سریالها یا مسابقه و سرگرمی)نیز محتوا نمیتواند آشکارا با تعلیمات، ارزشها و احکام دینی مغایرت داشته باشد و حتی در بعضی موارد مثل برنامههای مسابقه هوش و آگاهی،پرسشهایی که از داوطلبان و شرکتکنندگان پرسیده میشود مربوط به آگاهیهای دینی است با در نظر گرفتن نکات گفته شده یعنی نفوذ تلویزیون در ایران و اولویت و اهمیت محتوای دینی و اخلاقی آن،حال پرسش این است که این نوع تلویزیون چه تأثیری بر میزان باورها و نگرشهای دینی افراد دارد.
تقاطع میزان تماشای تلویزیون و دینداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:ارزشها و نگرشهای ایرانیان و رفتارهای فرهنگی ایرانیان با رجوع به جدول تقاطع میزان استفاده از تلویزیون در 82 شهر مرکز استان با پاسخ افراد این شهرها به این پرسش که«دین و ایمان یکی از بهترین راههای غلبه به مشکلات است»ملاحظه میشود که در این مورد نیز نظمی وجود ندارد.
تقاطع میزان تماشای تلویزیون و دینداری(بعد عملی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع:ارزشها و نگرشهای ایرانیان و رفتارهای فرهنگی ایرانیان چند تبیین ممکن برای قاعدهمند نبودن رابطه رسانه و دین(حد اقل به استناد دادههایی که در حال حاضر در اختیار داریم)چه توضیحاتی میتوان ارائه کرد؟در این مورد حد اقل دو تبیین به نظر میرسد."