Skip to main content
فهرست مقالات

اخلاق رسانه ای: توسعه مطبوعات و اصول اخلاق رسانه ای: معنویت گرایی توسعه گرایی و مردم گرایی؛ رویکرد رسانه ای مطلوب

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 31 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها ، مطبوعات ، اخلاق ، توسعه مطبوعات و اصول اخلاق ، اطلاعات ، توسعه ، فرهنگ ، رفتار ، مردم ، قانون

همهء رسانه‌های ارتباطی است.با مرور آنچه که در این مقاله به عنوان بایدها و نبایدهای اخلاق رسانه‌ای ارائه می‌شود می‌توان تصویر دقیق‌تری از رفتار و عملکرد مطبوعات ایران پیدا کرد و به‌ روشنی دریافت که چه کسانی دشمن‌ مردم و انقلاب هستند.دم برای نهادینه کردن‌ حاکمیت قانون و ملزم کردن حکومت به‌ رعایت اصول مردم‌سالاری،نیرو و عاملی جدی و مؤثر محسوب می‌شوند. اما آزادی مطبوعات فقط با تهدید بیرونی روبه‌رو نیست.عدم پایبندی به‌ اصول و معیارهایی که موجب تأمین‌ سلامت و حفظ شرافت حرفهء روزنامه‌نگاری به عنوان یک فعالیت‌ رسانه‌ای می‌شود نیز از جمله تهدیدهای‌ درونی برای مطبوعات است.توجه به‌ این تهدید که پیوسته و در هر شرایطی‌ وجود دارد در وضعیتی که رسانه‌ها با تهدید عاملی بیرونی یعنی مخالفان‌ آزادی مطبوعات مواجه‌اند،اهمیت‌ بیشتری پیدا می‌کند. مخالفان آزادی مطبوعات در ایران، حمله و تهاجم خود را علیه مطبوعات‌ بر نظریه‌ای به نام«نفوذ دشمن در خانهء مطبوعات»مبتنی می‌سازند.نشان دادن‌ عملکرد دشمنانهء مطبوعات نیازمند چند اقدام اساسی است: 1.ارائه اصول و معیارهایی که‌ امکان نقد و ارزیابی عملکرد مطبوعات‌ را فراهم سازد و بتوان با تکیه بر آن، نشان داد که نشریه‌ای مسیر خطا و یا دشمنانه‌ای را می‌پیماید؛ 2.برخورداری از قانون و آیین‌نامه‌ای قانونی که به تصویب‌ نمایندگان اکثریت مردم رسیده باشد؛ 3.ارائهء سند و مدرک در محکمه‌ای‌ که قاضی مستقل داشته باشد. مطالب این مقاله،کوششی است‌ برای ارائهء معیارها و اصولی که امکان‌ نقد رفتار رسانه‌ای را برای همه ممکن‌ سازد.وقتی اصول و مبانی مشخص و مورد اجماعی وجود نداشته باشد که در بحث و استدلال مورد استفاده قرار گیرد،هم ادعاها و اتهام‌ها جنبهء واهی‌ پیدا می‌کند و هم چه بسا«دوست»به‌ جای«دشمن»معرفی شود و«دشمن‌ واقعی»باز شناخته نشود. مطالب پیوست بنا به ماهیت‌ موضوع،جنبهء عام و کلی دارد و ناظر بر

خلاصه ماشینی:

"با مرور آنچه که در این مقاله به عنوان بایدها و نبایدهای اخلاق رسانه‌ای ارائه می‌شود می‌توان تصویر دقیق‌تری از رفتار و عملکرد مطبوعات ایران پیدا کرد و به‌ روشنی دریافت که چه کسانی دشمن‌ مردم و انقلاب هستند. با این حال تلاش برای ایجاد اصولی‌ که بایدها و نبایدهای عملکرد رسانه‌ها را تبیین کند و دستور العملی برای روش‌ استفاده از رسانه‌های جمعی ارائه کند، پیوسته وجود داشته است. تلاش‌های مذکور نشان می‌دهد که‌ وضع این اصول و ایجاد یک فرهنگ‌ رسانه‌ای،در هر شرایطی ضروری است، هرچند به جز تلاش قانونی و تعهد اخلاقی،هیچ تضمینی برای کاربرد و در نظر گرفتن آنها در رفتار رسانه‌ای در هیچ جا وجود ندارد: مطالب بخش حاضر نیز در راستای‌ تدوین اصول و معیارهایی است که‌ راهنمای همهء سیاست‌گذاران،کارگزاران و مخاطبان رسانه‌های جمعی در جمهوری اسلامی ایران باشد. این سخن بدین معناست که فرهنگ‌ رسانه‌ای ما نیز که عمل و رفتار افراد در استفاده و مواجهه با مقوله ارتباطات و رسانه‌ها را تعریف و مشخص می‌کند،در وهلهء اول باید سمت و سویی توحیدی و الهی داشته باشد. بنابراین با پشتوانه قرار دادن سه محور معنویت‌گرایی،توسعه‌گرایی و مردم‌گرایی،به عنوان مبنای نگرش و رویکرد به رسانه‌ها و رفتار و فرهنگ‌ رسانه‌ای،باید اصول و معیارهایی را که به‌ عنوان بخشی از فرهنگ عمومی جامعه‌ محسوب می‌شود تدوین نمود. در قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران،گرچه اشاره‌ای به‌ آزادی بیان و«رسانه‌ها»با این تعبیر نشده‌ است،اما در اصل بیست و چهارم آمده‌ است:«نشریات و مطبوعات آزادند،مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق‌ عمومی باشند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت)