خلاصه ماشینی:
این ادعا که این متضادها یک کل را تشکیل میدهند و ممکن است به آنها همچون علل و نیز همچنین معلولهای کاربرد جدید رسانهها نگریست،گفتهء صرف یک نویسنده مردد و شکاک نیست بلکه خصوصیت اصلی خود ساختار شبکهای است.
اینکه(دیگر)فرصتهای به وجود آمده توسط فناوری اطلاعات و ارتباطات برای گسترش تصمیمگیری مورد استفاده قرار خواهد گرفت یا نه موضوعی است که به مبارزات اجتماعی و سازمانی ربط پیدا میکند.
البته،انگیزهء اصلی این گرایش بینشی بود که مشارکت وسیع مشتریان،کارکنان و مؤسسات متوسط و کوچک71در جامعهء اطلاعاتی را شرط لازم برای ایجاد یک بازار اروپایی به اندازهء کافی بزرگ در فناوری اطلاعات و ارتباطات میدانست.
گسترش برقرسانی(به شکلی قابل اطمینان)و رسانههای قدیمی(تلفن، بخش رادیو تلویزیونی)و نیز افزایش سطح باسوادی از طریق وسایل سنتی باید از اولویت بسیار بالاتری برای توسعهء ارگانیک و هرگونه چشمانداز آتی جامعهء اطلاعاتی در این بخشهای جهان برخوردار باشند.
این بدان معنا نیست که سطح اطلاعات و ارتباطات میان آندسته از طبقات اجتماعی که از فرصتهای کمتری برخوردارند بهطور مطلق کاهش یابد،گرچه احتمال دارد افراد دارای حد اقل دستمزد و امتیاز که بهطور نسبی اغلب از رسانههای قدیمی مانند تلفن محروم هستند در حاشیه قرار گیرند.
به احتمال زیاد،افزایش ارتباطات رسانهای باعث افزایش کمیت ارتباطات میشود در همان زمان،کیفیت ارتباطات ممکن است کاهش یابد، به دلیل اینکه فشار فنی(تحریف یا محدودیت)بسیار زیادی وجود دارد و یا به این دلیل که این امر شامل ارتباطات غیرضروری(ارتباطات بیش از حد)و تماسهای ناخوشایند (مخابرات حریم خصوصی رابطهای)میگردد.