Abstract:
این تحقیق یادگیری لغات انگلیسی برای درک مطلب دانش آموزان از طریق آموزش تکلیف محور را مورد بررسی قرار داد. صد و سی وپنج دانش آموز دختر دبیرستانی از دو سطح مختلف تحصیلی یعنی کلاس اول و چهارم از یکی از دبیرستان های شهر اصفهان انتخاب شدند. آن ها به طور تصادفی در چهار گروه یعنی دو کلاس شاهد و دو کلاس آزمایش در دو سطح مختلف قرار گرفتند. جهت ارزیابی درک مطلب دانش آموزان در ابتدای شروع ترم و قبل از تدریس دروس یک آزمون از هر چهار گروه به عمل آورده شد. گروه های آزمایش لغات چهار درس را از طریق آموزش تکلیف محور و گروه های شاهد همان تعداد دروس را به شیوه ی سنتی آموزش دیدند. در پایان ترم، درک مطلب دو گروه در هر دو سطح توسط آزمون دیگری مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده از طریق مقایسه ی میانگین بین دوکلاس شاهد وآزمایش در هر دو سطح نشان داد که گروه آزمایش که از طریق تکلیف محور آموزش دیده بودند بهتر از گروه کنترل که به شیوه سنتی آموزش دیده بودند به آزمون پاسخ داده بودند. همچنین تست نمونه مستقل نشان داد که عملکرد کلاس اولی ها بهتر از عملکرد کلاس چهارمی ها بود.
Machine summary:
Therefore, this study was an attempt to examine the effect of task- based instruction on reading comprehension of Iranian EFL learners Literature review Second language and foreign language teachers both seek to find the means, activities, and tasks to help language learners achieve their goals in learning languages.
Many other researchers have studied the integration or implementation of TBI in teaching English, ESP, EAP, or reading comprehension (Chodkieiwicz, 2001; Ellis, 2000; Skehan, 1998; Wallace, 2001; Willis, 1996).
Table 1: Tasks for EGs Task types Purpose Description Group discussion Students state their ideas Students tell different opinions Role play Raising students’ consciousness about topic Simulations Creating the atmosphere of a real world Interview Students know each other by getting information Information gap Students guess their partners’ information Mystery task Students give 1-word answers to mini-questions Journalist task Students read texts with unscrambled pictures Group work Students practice learned words in groups Data collection and analysis procedures First, four intact classes of junior and senior high school female students were selected and divided into two EGs and two CGs. After conducting the pre-tests, the EGs received treatment based on TBI and the Students play different roles and defend their viewpoints Students given different roles in a changed environment Students prepare some questions about topics Each student tells something about different situations Students draw a picture and colour parts of it Students cut and stick different pictures Students fill the blanks in different sentences tasks were given to them in order to teach and practice reading comprehension.