چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی مقایسه ای رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در مدارس با طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی شهر سراوان انجام گرفت . در این تحقیق، برای نمونه گیری، از روش خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد؛ و با توجه به حجم جامعهمورد نظر ، 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی توصیفی و 155 دانش آموز که در طرح ارزشیابی سنتی (غیر توصیفی) بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ، آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی ، آزمون پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی. برای تحلیل داده ها و آزمون فرض ها از روش آماری t دوگروه مستقل ، استفاده شد. نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود دارد. بدین ترتیب که میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گروه ارزشیابی توصیفی بیشتر از دانش آموزان گروه ارزشیابی سنتی بود. اما بین عزت نفس دانش آموزان طرح ارزشیابی توصیفی و دانش آموزان طرح ارزشیابی سنتی تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"هم چنین جواد شیرمحمدی )١٣۸۸( در پژوهش خود به بررسی تأثیر ارزشیابی کیفی توصیفی بر کیفیت زندگی مدرسه ای پرداخت و به این نتیجه رسید که در مورد خرده مقیاس پیشرفت )احساس اطمینان به توانایی برای کسب توفیق در انجام کارهای مدرسه ای ( بین دو گروه دانش آموزان تحت پوشش طرح و خارج از طرح تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملاحظة تحقیقات انجام شده در دو محور تأثیر ارزشیابی توصیفی بر بهبود پیشرفت تحصیلی نشان می دهد که که برخی نتایج همسو وجود دارد که این فرضیه را تقویت می کند که ارزشیابی کیفی توصیفی به یادگیری بهتر می انجامد؛ یعنی تفاوت ها بین گروه دانش آموزان تحت پوشش ارزشیابی کیفی توصیفی با گروه تحت پوشش ارزشیابی کمی معنادار دیده شده است .
در مقابل برخی نتایج ناهمسو، یا تقریبا ناهمسو، با این فرضیه نیز دیده می شود پژوهش خوش خلق )١٣۸٥( )١٣۸۹( نشان داد که طرح ارزشیابی توصیفی در برخی از اهداف پیش بینی شده از سوی شورای عالی موفق و در بسیاری از موارد ناموفق بوده است از جمله تفاوت معناداری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دو گروه توصیفی و غیرتوصیفی ملاحظه نکرده است .
بنابراین با توجه به دیده شدن تفاوت معنادار در پیشرفت تحصیلی ، بین دانش آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و ارزشیابی سنتی در این پژوهش ، به احتمال زیاد می توان گفت که الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی توانسته است شرایط نسبتا مناسبی را برای یادگیری در کلاس ها فراهم نماید."