چکیده:
هدف پژوهش حاضر،تحلیلم حتوای کتاب درسی هدیه های اسمان پایه ششم ابتدایی(تالیف1391)ومیزان انطباق آن با مبانی قرآن کریم و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش تحلیل محتوا از نوع توصیفی بوده که نتایج تحلیل با استفاده ازفرمت های تحلیل محتوا که توسط کارشناسان تحلیل محتوا استخراج وهمچنین مورد تایید سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی بوده، جمع آوری شده است .جامعه آماری، کتاب درسی هدیه های آسمان پایه ششم دوره ابتدایی بوده، نمونه آماری نیز کل جامعه درنظرگرفته شده،برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی استفاده شده است.از 33 هدف تدوین شده این کتاب درسی، 42.4 درصد اهداف صحیح، 45.5 درصد اهداف چندبخشی، 15.2 درصد اهداف چندسطحی وتعداد 4 هدف یعنی 12.1 درصد اهداف کلی وجوددارد. از 49 هدف تفکیک شده این کتاب درسی، 75.5 درصد در حیطه شناختی، 24.5 درصد در حیطه عاطفی و در حیطه روانی-حرکتی هیچ هدفی قرار نگرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، در نهایت از 33 هدف تدوین شده کتاب تعداد32 هدف یعنی96.96درصد اهداف کتاب دارای ارجاع به آیات قرآنی می باشند و تعداد1 هدف یعنی 3.03 درصد اهداف دارای ارجاع به آیات قرآنی نمیباشد.با عنایت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ، اهداف تدوین شده در کتاب در محور عنصر تفکر وتعقل و عرصه ی ارتباطی رابطه با خلق خدا؛ در برنامه درسی ملی 4 هدف تفصیلی وجوددارد که فقط یکی از این اهداف تفصیلی در اهداف ومحتوای کتاب هدیه های آسمان ششم ابتدایی لحاظ شده است وبرای 3 هدف تفصیلی دیگر برنامه درسی ملی، هیچ محتوا وهدفی در کتاب مذکور پیش بینی نگردیده است. وهمچنین در محور عنصر علم ، معرفت وآگاهی و عرصه ی ارتباطی رابطه با خویشتن؛ در برنامه درسی ملی 4 هدف تفصیلی وجوددارد که برای 3 هدف تفصیلی ، در اهداف ومحتوای کتاب هدیه های آسمان ششم ابتدایی لحاظ شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که در این کتاب به ترتیب به اهداف چند بخشی،اهداف صحیح واهداف چند سطحی ونیزاز بین حوزه های یادگیری، به حیطه شناختی به خصوص به طبقه دانش، بیش از سایر حیطه هاوطبقات یادگیری توجه گردیده است. در این کتاب،اهدافی که ارجاع به آیات قرانی داشته باشد مطلوب بوده و فقط یکی از اهداف ارجاع به آیات قرآنی ندارد. در نهایت با عنایت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ، اهداف تدوین شده در کتاب مذکور،در محورهای جدول طراحی اهداف کتب درسی برای بعضی از اهداف تفصیلی برنامه درسی ملی به اهداف کمتری اشاره ویا محتوا واهدافی در کتاب منظور نشده است.