چکیده:
هدف پژوهش حاضر تبیین «افت تحصیلی » براساس مستندات و دیدگاه اعضای شوراهای دبیران شهرستان ایذه است . با توجه به اینکه افت تحصیلی ، سالانه هزینه های کلانی بر نظام آموزشی کشور تحمیل می کند، داشــتن نظری جامع در این زمینه برای ارائه به کارگزاران ضروری به نظر می رســد. جامعۀ آماری پژوهش صورت جلسات شوراهای دبیران کلیۀ ٥٦ واحد دبیرستان ها و هنرستان های دخترانه و پسرانۀ شهرستان ایذه است . برای گردآوری داده ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ٢٥ فقره از صورت جلسات به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شد. هم چنین با ٦ نفر دبیر، مدیر و معاون به عنوان آگاهان کلیدی مصاحبه به عمل آمد. پس از بررسی نوزده صورت جلســه از صورت جلسات مذکور اشباع نظری حاصل شد. اما به منظور حصول اطمینان ، تمام صورت جلسات جامعۀ آماری مورد بررسی اجمالی قرار گرفت . نتایج تحلیل داده ها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی حاکی از ٣٠ مقوله بود که در قالب مدل پارادایمی شــامل : شرایط علی ؛ زمینه ای ؛ مداخله ای ؛ راهبردی و پیامدهاست که دیدگاه شورای معلمان پیرامون پدیده افت تحصیلی را منعکس می سازد.
خلاصه ماشینی:
*شرایط زمینه ای : * شرایط علی : - ضعف قوانین و *راهبردها: - نارسایی محتوای مقررات - توانمند سازی برنامه درسی ـ کمبود منابع و مدیران - تأمین ، - ناکارآمدی امکانات تربیت و *پی آمدها: شیوه های نگهداری نیروی ارزشیابی انسانی متخصص ـایجاد مسئولیت آموزشی قانونمداری همگانی در - کاربردی نبودن - رعایت اخلاق و مقابل آموزش و وجدان کاری پرورش تردوریس های فعال *مقوله محوری : - شناخت و - تأمین رفاه ـ ضعف عوامل - افت تحصیلی برقراری رابطه اقتصادی جامعه انگیزشی دانش آموزان عاطفی با -جتوامسععه ه فرهنگی - ناکارآمدی مقط ع متوسط ه دانش آموزان ـ رشد و توسعه روش های - بهبود فرآیند هدایت تحصیلی هدایت تحصیلی آموزش و - نامناسب بودن - اقدامات حمایتی پرورش وضعیت نیروی اقتصادی ـ بهسازی نیروی انسانی *شرایط مداخله ای : - ایجاد انسانی جامعه ـ مسائل جسمانی - عوامل و شرایط برانگیختگی در و روانی اقتصادی عوامل مدرسه ـ فقدان مدیران - عوامل اجتماعی - استفاده مجرب مسائل عاط فی از روش های مسائل بهداشتی و تدریس فعال تغذیه روابط خانه و مدرسه نمودار ٢.