چکیده:
یکی از تاثیرگذارترین سرویس های ارائه شده در اینترنت شبکه های اجتماعی مجازی است . ازایـن رو تحقیـق حاضر با هدف بررسی اهداف و انگیزة دانشجویان از کاربست شبکه های اجتماعی مجازی و مطالعه مقایسه ای آنها انجام گرفت . روش پژوهش از نظر راهبرد اصلی: کمی؛ از نظر راهکار اجرایی: میـدانی؛ از نظـر تکنیـک ١٠٥ تحلیلی: توصیفیـ همبستگی بود. جامعه آماری را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشـگاه هـای تهـران ، علامـه طباطبایی ، شهید بهشتی و محقق اردبیلی در سال تحصیلی ١٣٩٣ـ١٣٩٢، با حجم تقریبی٢٠ هزار نفـر تشـکیل میداد. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود. حجم نمونه با توجه به مدل کرجسیـ مورگـان و بـا در نظر گرفتن خطای ٠.٠٥ = α ؛ قریب به ٣٧٧ نفر در نظر گرفته شد که از این تعداد ٣٠٨ پرسشنامه قابل تحلیل بود. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شبکه های اجتماعی مجـازی (بـا پایـایی ٠.٦٦ = α)، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری spss٢٠ و آزمون های موزس ، یومان ویتنی، جـان خیـر، کروسکال والیس و اسپیرمن انجام گرفت . نتایج نشان داد از مجموع دانشجویان مـورد بررسـی ٢٨.٦درصـد، به صورت روزانه از شبکه های مجازی استفاده میکنند. ٣٩درصد به صورت متوسط ، روزانه حداقل مدت یـک ساعت و ١٦.٩درصد روزانه دو ساعت از شبکه های اجتماعی اسـتفاده مـیکننـد. ٨١.٨ درصـد دانشـجویان حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی مجازی عضو هستند. از بین شبکه های اجتماعی مختلف ، فیس بـوک بـا ٦٣.٨٨درصد بیشترین کاربر را دارد. کاربست شبکه های اجتماعی مجازی عمومی با هدف تعامل بـا دوسـتان برابر با ٥٨.٨درصد بیشترین درصد و کاربست این گونه جوامع مجازی بـا هـدف انجـام کارهـای پنهـانی و خصوصی با ٥.٥درصد کمترین درصد را به خود اختصاص داده اند. در دانشـجویان مـذکر بـالاترین درصـد مربوط به استفاده از شبکه های مجازی تخصصی و عمومی برای فعالیت های علمـی و پژوهشـی و بعـد از آن برای فعالیت های سرگرمی است . در دانشجویان دختر بالاترین درصد استفاده از شبکه ها با هدف سـرگرمی و بعد از آن فعالیت های علمی و پژوهشی است . دانشجویان پسـر بیشـتر از دانشـجویان دختـر از شـبکه هـای اجتماعی مجازی استفاده میکنند و دانشجویان دختر و پسر از نظر نـوع کاربسـت شـبکه هـای اجتمـاعی بـا یکدیگر دارای تفاوت معنیدار هسـتند. دانشـجویان دارای عملکـرد تحصـیلی مختلـف (خـوب ، متوسـط و ضعیف )، از لحاظ میزان استفاده و نوع استفاده از شبکه های اجتماعی باهم تفاوت معنیدار ندارند و در نهایت هرچه میزان آگاهی از شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانشجویان بیشتر باشد، به همان انـدازه اسـتفاده از شبکه های اجتماعی مجازی نیز بیشتر است و بالعکس .
خلاصه ماشینی:
"٣ درصـد کاربران جهت گفت وگو با دوستان از شبکه های مجازی از جمله فیس بـوک اسـتفاده مـیکننـد، بـا ١٢٥ یافتۀ کوثری (١٣٨٦) که نشان داد حوزه های موسیقی، فیلم ، ادبیـات غیربـومی و نیـز اجتمـاع هـای هنریـ ادبی، سرگرمیـ تفریحی و غیره مورد توجه اعضـا بـوده و دوسـت یـابی و یـافتن شـریک زندگی مهم ترین علت پیوستن کاربران ایرانی به شبکۀ اجتماعی اورکات است ، بـا یافتـۀ شـهابی و بیات (١٣٩١) که نشان دادند کاربست هایی مانند کسب توانمنـدی هـای روز، سـرگرمی و تفـریح ، اطلاع یابی و اطلاع رسانی، بروز خود واقعی و تخلیۀ عاطفی و تقویت و توسعۀ ارتباطات اجتمـاعی از مهم ترین دلایل عضویت کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی است ، بـا یافتـۀ ضـیاییپـرور و عقیلی (١٣٨٩) که نتیجه گیری کرده انـد شـبکه هـای مجـازی بـه دلیـل تکثـر و تنـوع محتـوایی و قابلیت های متعدد نرم افزاری و اینترنتی با استقبال وسیعی توسط کاربران مواجه شده انـد، همچنـین با یافتۀ ایشان مبنی بر اینکه برای اغلب کاربران اینترنـت در ایـران ، شـبکه هـای اجتمـاعی مجـازی علاوه بر کارکرد دوست یابی، کارکرد کسب اطلاعات و اخبار، سرگرمی و قابلیت های شبکه سـازی را نیز دارد، با یافتۀ مطالعۀ اخوتی و همکاران (١٣٩٠) کـه نشـان دادنـد افـراد از وب ٢ بـه منظـور اشتراکگذاری عکس ها یا فایل ها و دانلود آنها، انتشار یا دانلود پادکست ها، کاربست نـرم افزارهـای بوک مارکینگ اجتماعی وب ٢، استفاده میکنند و همچنین از بین ابزارهای وب ٢، وب نوشت ها و ویکیها و فیس بوک بیشترین آشنایی و استفاده را بین دانشجویان داشـته اسـت ، عمـده تـرین دلیـل استفاده از ابزارهای وب ٢ به منظور سـرگرمی و یـا در کنـار سـرگرمی اهـداف دیگـری همچـون آموزش ، پژوهش و ارتباط با دیگران بوده است و با یافتۀ جوادینیـا و همکـاران (١٣٩١) مبنـی بـر اینکه افراد از شبکه های مجازی با هدف استفاده از تجربیـات سـایرین ، ارتبـاط بـا دوسـتان قبلـی، پیداکردن دوست جدید، ارتباط با دوستان کنونی، سرگرمی، اشتراکگـذاری تصـاویر و آمـوزش از شبکه های اجتماعی استفاده میکنند، همخوان است ."