چکیده:
پژوهش حاضر به روش تركيبي اكتشافي و با هدف بررسي نقش مديران در ايجاد و توسعه تسهيم دانش در ميان معلمان انجام شده است. ابتدا در بخش كيفي، خبرگان آموزشي به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتايج تحليل محتوا و كدگذاري مصاحبه ها ۶۰ نشانگر را شناسايي نمود. نشانگرها در قالب ۱۲ بعد شامل «باور مدير به تسهيم دانش»، «نياز آفريني براي تسهيم دانش»، «ترويج فرهنگ مشاركت در مدرسه»، «توسعه روابط و تعامل در مدرسه»، «تعيين انتظارات رسمي از معلمان براي تسهيم دانش»، «برگزاري جلسات براي تسهيم دانش»، «ايجاد فرصت غيررسمي براي تسهيم دانش»، «ايجاد و پرورش گروه هاي يادگيرنده»، «مدير به عنوان الگوي تسهيم گر دانش»، «شناسايي و پرورش معلمان مشتاق به تسهيم دانش»، «تشويق به تسهيم دانش»، و «تشويق به مستندسازي دانش» طبقه بندي شد. در بخش كمي نيز بر اساس نشانگان و ابعاد شناسايي شده، پرسش نامه رهبري تسهيم دانش طراحي شد. در اين بخش ۳۷۷ معلم مدارس ابتدايي شهر تهران به صورت تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند و پرسش نامه را تكميل كردند. داده هاي اين بخش با استفاده از تحليل عاملي تاييدي تحليل شد. نتايج تحليل عاملي تاييدي نشان داد كه الگوي اندازه گيري متغير رهبري تسهيم دانش برازش خوبي با داده ها دارد. اين پژوهش به نقش مديران در ايجاد و توسعه تسهيم دانش در معلمان تاكيد مي كند و متغير و پرسش نامه رهبري تسهيم دانش را به پژوهشگران علاقه مند پيشنهاد مي كند. در پايان در مورد يافته ها بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
این مدیران از طریق ایجاد فرهنگ تســهیم دانش در مدارسشــان می توانند به صرفه جویی در انرژی ، زمان و منابع مالی بپردازند، بدین صورت که اگر این فرایند در مدارس پیاده شود و معلمان بتوانند به دانش افزایی و رشد و توسعه حرفه ای یکدیگر بپردازند دیگر نیاز کمتری به پرداخت شمارة ٥٧ ̈e سال پانزدهم ̈e 87 بهار١٣٩٥ ̈e / هزینه های اضافی به آنان و زمان بیشتر برای آموزش بیشتر به آن ها وجود خواهد داشت (فولان ، ۲۰۰۲).
شاخص های نیکویی برازش الگوهای اندازه گیری ابعاد رهبری تسهیم دانش در تحلیل عاملی تأییدی اول ابعاد χ۲ df χ۲/df RMESA CFI AGFI GFI نحوه برازش باور مدیر به تسهیم دانش 13/54* ۸ ۱/۶۹ ۰/۰۴۳ ۱/۰۰ ۰/۹۷ ۰/۹۹ مطلوب نیاز آفرینی برای تسهیم دانش 11/89* ۶ ۱/۹۸ ۰/۰۴۹ ۱/۰۰ ۰/۹۶ ۰/۹۹ مطلوب ترویــج فرهنــگ مشــارکت در مدرسه 0/00 ۰ - ۰/۰۰۱ - - - کامل توسعه روابط و تعامل در مدرسه 2/04* ۳ ۰/۶۸ ۰/۰۰۱ ۱/۰۰ ۰/۹۹ ۱/۰۰ مطلوب بترعاییین تاسنتهظیام رادات ش رسمی از معلمان 6/66* ۴ ۱/۶۶ ۰/۰۴۲ ۱/۰۰ ۰/۹۷ ۰/۹۹ مطلوب بدرانگزش اری جلســات برای تســهیم 6/74* ۳ ۲/۲۴ ۰/۰۹۷ ۰/۹۹ ۰/۹۱ ۰/۹۹ مطلوب اتیسجهـیـام ددافنرش صت غیررســمی برای 16/90* ۷ ۲/۴۱ ۰/۰۶۱ ۱/۰۰ ۰/۹۶ ۰/۹۹ مطلوب ایایدجگـیـراندده و پــرورش گروه هــای 0/00 ۰ - ۰/۰۰۱ - - - کامل دمادنیـش ـر به عنوان الگوی تســهیم گر 3/28* ۲ ۱/۶۴ ۰/۰۴۱ ۱/۰۰ ۰/۹۸ ۱/۰۰ مطلوب بشه ناتسساهیییم دواپنرش ورش معلمان مشتاق 19/59* ۹ ۲/۱۷ ۰/۰۸۵ ۰/۹۹ ۰/۹۳ ۰/۹۷ مطلوب تشویق به تسهیم دانش 13/46* ۷ ۱/۹۲ ۰/۰۵۰ ۱/۰۰ ۰/۹۶ ۰/۹۹ مطلوب تشویق به مستندسازی دانش 6/97* ۳ ۲/۳۲ ۰/۰۹۶ ۰/۹۹ ۰/۹۱ ۰/۹۹ مطلوب e شمارة ٥٧ 94 e سال پانزدهم e بهار١٣٩٥ / همان گونه که در جدول ۴ ملاحظه می شــود، در ابعاد ترویج فرهنگ مشارکت در مدرسه و ایجاد و پرورش گروه های یادگیرنده ، برازش به صورت کامل محاسبه شده است .