چکیده:
هدف این پژوهش تحلیل محتوای موضوعی مقاله های نشریه ای که در دست دارید، یعنی فصلنامة نوآوری آموزشی، طی سال های ۱۳۹۴-۱۳۸۲ است. در این پژوهش ۵۰ شماره از این فصلنامه با روش تحلیل محتوای موضوعی که یکی از روش های انجام پژوهش های علم سنجی است مورد بررسی قرار گرفت و از ۱۴ مقوله اختصاص یافته مدخل نوآوری آموزشی در «اصطلاح نامة اریک» در طبقه بندی موضوع اصلی مقاله ها استفاده شد. جامعة پژوهش مقاله های تالیفی این نشریه از شمارة ۵ تا ۵۵ و شامل ۳۶۵ مقاله است. بررسی گرایش های موضوعی نویسندگان مقاله ها مشخص کرد که در چهارده محور موضوع های پژوهشی اعلام شدة فصلنامه، موضوع دوم (مبانی نظری و اصول علمی و یافته های دانش روان شناسی تربیتی...) با ۳۲/۳۲ درصد بیشترین و پس ازآن، موضوع های پنجم (نظریه ها و رویکردهای نو در طراحی برنامه های درسی) و هشتم (مدیریت و برنامه ریزی کلاس درس و مدرسه) قرار دارند و به موضوع نهم (آینده پژوهی در آموزش وپرورش) اصلا پرداخته نشده است. تعداد هفت ویژه نامة موضوعی در این بازه زمانی منتشرشده است. موضوع بهبود آموزش با ۳۵/۳۴ درصد و موضوع آموزش وپرورش با ۳۰ درصد بیشترین حوزة موضوعی فصلنامه است. تعداد ۷۷۸ نویسنده در تدوین مقاله ها مشارکت داشته اند و ۳۰/۴۶ درصد نویسندگان رشته های تحصیلی خود را اعلام کرده اند و این مقدار تعامل بین رشته ای را نشان می دهد.
خلاصه ماشینی:
"گرایش موضوعی مقوله نوآوری تدریس مقوله ها زیرشاخه ها زیرگروه های فراوانی جمع درصد (اصطلاح نامه اریک )(سر عنوان های موضوعی ) موضوعی (عنوان مقاله ) الگوها ٢ روش های تدریس 1/917 روش ها ٥ فلسفه ١ آموزش وپرورش ٣ سازمان ها ١ نوآوری آموزشی الگوها ١ ٢/٤٦٩ نظریه ها ١ آموزش عمومی - ایران ١ نوآوری تدریس موانع ١ تعلیم وتربیت ١ تفکر انتقادی دانش آموزان ٤ ١/٦٤٦ سبک های تفکر ١ تفکر و پژوهش برنامۀ درسی ١ ٠/٢٧١ پیشرفت تحصیلی ١ خلاقیت فضاهای آموزشی - طراحی ٢ ١/٣٦٥ تفکر خلاق ٢ جمع 7/6728 بر اساس اطلاعات جدول شماره ٣ مقولۀ نوآوری تدریس دارای ٥ موضوع ثبت شده با ٢٨مقاله (٧/٦٧ درصد) تألیف شده است که بیشترین فراوانی به زیرشاخۀ نوآوری آموزشی با ٩ مقاله (٢/٤٦ درصد) و کمترین فراوانی زیر موضوع برنامۀ درسی تفکر و پژوهش با یک مقاله (٢/٢٧ درصد) است .
بنابراین نتایج حاکی از این اســت که از ١٤ موضوع اعلام شده ، موضوع دوم (مبانی نظری و اصول علمی و یافته های دانش روان شناســی تربیتی به منظور تهیه و تدوین محتوای آموزشی ، روش های تدریس و تربیت و ارزشــیابی از طرح ها، برنامه ها، روش ها و آموخته های دانش آموزان )؛ با ٣٢/٣٢ درصد و موضوع پنجم (نظریه ها و رویکردهای نو در طراحی برنامه های درســی ) با ٢١/٣٦ درصد و موضوع چهارم (برنامه ریزی آموزشی ، درسی و تربیتی مبتنی بر سند برنامۀ درسی ملی ) با ١٠/٩٥ درصد به ترتیب دارای بیشترین درصد فراوانی هستند و به موضوع نهم با عنوان آینده پژوهی در آموزش وپرورش پرداخته نشده است ."