چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مولفههای توسعه تفکر پژوهشی دانشآموزان در نظام آموزش عمومی انجام شد. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک، و جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزه ی تعلیم و تربیت در سال تحصیلی 98-97 بود. در این پژوهش از روش نمونهگیری به شیوه ی هدفمند با به کارگیری معیار اشباع نظری دادهها، مصاحبههایی نیمه ساختاریافته با 13 نفر از متخصصان تعلیم و تربیت انجام شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از فرایند سه مرحلهای کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) استفاده گردید. ابتدا پس از جمع آوری و تلخیص 126 کد باز اولیه حاصل از متن مصاحبهها 74 کد باز، 16 کد محوری (مولفهها) و در مرحله ی کدگذاری انتخابی 5 مقوله اصلی شامل: اولویت پژوهش در سیاست گذاری کلان، قابلیتهای محیطی، توانمند سازی و کارآمدی نیروی انسانی، سیستم آموزشی مسئله محور و توسعه ساختاری و مالی تبیین شد و الگوی مفهومی (نظری) پیشنهادی توسعه تفکر پژوهشی دانش آموزان در نظام آموزش عمومی ایران ارائه شد.
The purpose of this study was to identify the dimensions and components of research development of students in the general education system. The research method is qualitative and based on the grounded theory with a systematic approach, The statistical population of the study consisted of specialists in the field of education in the academic year 97-98. In this research, the method of sampling in a targeted way using theoretical saturation of data criterion, Semi-structured interviews were conducted with 13 educators. To obtain validity and validity of the data, two methods of reviewing the participants and reviewing non-participating experts in the research were used. In order to analyze the collected data, the three-step coding process (open, axial and selective) was used. First, after collecting and highlighting 126 primary open source code of interviews 74 open source code, 16 axial codes (components), and in the selected coding step, 5 main categories were: The priority of research in macro policy, environmental capabilities, empowerment and efficiency of human resources, problem-oriented educational system and structural and financial development were explained and the proposed conceptual (theoretical) model of developing students' research thinking in the Iranian public education system was presented.