چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی فرایند و عوامل مؤثر بر ایجاد برند در استارتاپهاست. با توجه به محدود بودن مطالعات و پژوهشهای صورتگرفته در حوزه برندسازی استارتاپها، در این مطالعه اهمیت برندسازی از نظر استارتاپها و استراتژیهای آنها در این زمینه بررسی میشود.
روش: این پژوهش با استفاده از رویکرد مطالعه چندموردی و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ مدیران، به بررسی موضوع برندسازی ده استارتاپ ایرانی در صنایع مختلف میپردازد. دادههای کسبشده از مصاحبه و مستندات سازمان و یادداشتهای گردآوریشده در جلسهها، بهکمک نرمافزار مکسکیودا تجزیهوتحلیل میشود.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، الگوهای مشترکی در فرایند برندسازی در قالب سه تم، گرایش به برند، طرح برند و فعالیتهای برندسازی مشاهده شد. فرایند برندسازی عناصر مختلفی دارد که برای ارتقای ارزش ویژه برند، هیچیک از این عناصر نباید نادیده گرفته شود. یافتها نشان میدهد که هیچ گروه استارتاپی وجود ندارد که برای آنها برندسازی بیارزش باشد و اقدامی برای برندسازی انجام ندهد. یافتههای این پژوهش در زمینه فعالیتهای برندنیگ نیز با ادبیات موجود تفاوت دارد، فعالیتهایی مثل روابط عمومی و اسپانسرشدن، استفاده از رسانههای اجتماعی و شراکت با دیگر شرکتها در این پژوهش مشاهده شد که در پژوهشهای قبلی به آنها اشارهای نشده است.
نتیجهگیری: برجستهترین ویژگیهای شرکتهای استارتاپ، کمبود زمان، دانش، سرمایه و نیروی انسانی است. بنابراین به نظر میرسد که برندسازی برای رشد استارتاپ عامل مهمی باشد. در این مطالعه تأکید شد که ابعاد بصری برند، بر برند اثرگذار است. نقش روابط عمومی و رسانههای اجتماعی، شرکت در رویدادها و شراکت با سایر شرکتها، از جمله فعالیتهای برندسازی شناسایی شدند. افزونبر این، اهمیت افراد و برند شخصی آنها در شرکت نیز، بهعنوان فعالیتهای برندسازی شناسایی شد.
Objective Due to the limited study and research in the field of startup branding, the purpose of this research is to investigate the process and factors affecting brand creation in startups. It seeks to examine the importance of branding startups and their strategies. Methodology This research investigates the branding of 10 Iranian startups in different industries through multiple-case studies and conducting interviews with managers. Data gathered from interviews, organizational documents, and meeting notes were analyzed by the MAXQDA software. Data collection in this research was done using semi-structured interviews, and according to the purpose of this research, i.e. to identify the process and factors affecting branding in startups, an interview protocol was used to provide the possibility of gathering information under the guidance of the researcher. In other words, the interview was designed to provide access to three types of information: 1. background regarding the type and activity of the startups, 2. their views and tendency towards branding, and 3. Their branding activities. Findings This study confirms some of the findings of previous research. However, new findings are presented in this study. In the brand plan section, the findings of this research almost align with the theory. Theoretical and empirical findings show that brand design dimensions play an important role for startups due to their influence on company communication. In particular, empirical findings show that the logo design and name of a startup can be divided into two groups including internal goals and external goals. Based on the findings of this research, common patterns were observed in the branding process in the form of three themes including brand orientation, brand design, and branding activities. The branding process has various elements that should not be ignored to enhance brand equity. The findings show that branding is important to all startups, and they do take measures to improve it. The findings of this research are also different from the extant literature; activities such as public relations and sponsorship, using social media, and partnering with other companies were studied in this research, while they were not mentioned in earlier studies. Conclusion The most prominent features of startup companies are the lack of time, knowledge, capital, and human resources. Therefore, branding seems to be an important factor in the growth of a startup. In this study, it was emphasized that a brand is influenced by its visual dimensions. This study emphasizes the role of public relations and social media, participation in events, and partnerships with other companies, the importance of individuals and their personal brand in the company as branding activities.
خلاصه ماشینی:
Mitchell, Hutchinson, Quinn, & Gilmore 7.
Tatikonda, Terjesen, Patel & Parida اما يک بعد اين دو را از هم متمايز مي کند: شرکت هاي کوچک و متوسـط تمايـل دارنـد فعاليـت هـاي کسـب وکـار را بـا رويکردي سنتي تر انجام دهند، در حالي که استارتاپ ها از مسير آهسته و روبه تکامل بـه سـمت بـازار دوري مـي کننـد و در عوض ، تلاش مي کنند به هر شکل ممکن ، نوآوري هاي چشمگير انجام دهند.
Braun, Clarke, Hayfield, Terry & Liamputtong ٣.
الگوهاي مشابه گرايش به برند طرح برند فعاليت هاي برندسازي همة شرکت ها اهميت برندسـازي يـک برنامـة مشـخص بـراي طراحـي ابعـاد ارتباطات ، بنياد اسـتراتژي برندسـازي اسـتارتاپ هاسـت و را درک مي کنند و اين اهميت در بصــري برنــد وجــود دارد، امــا بــراي برخــي مهم ترين فعاليـت هـاي برندسـازي عبـارت انـد از روابـط طول زمان براي آن ها بيشتر شده مشـخص نيسـت کـه آيـا ابعـاد طراحـي بـه عمومي ، رسـانه هـاي اجتمـاعي ، شـرکت در رويـدادها، و است .
گرايش به برند با مرور نقش و اهميت برندسازي براي استارتاپ هاي شرکت کننده در اين پژوهش ، مشخص شد که اغلب استارتاپ هـا را مي توان در سه دسته از چهار طبقة پيشنهادي برسياني و اپلر (٢٠١٠) قرار داد.
Branding as a competitive strategy for demand management in SMEs. Journal of research in marketing and entrepreneurship, 3(2), 97-106.
Exploring management perspectives of branding in service SMEs. Journal of Services Marketing, 25(2), 114-121.