چکیده:
هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل مفهومی اتاق خبر برای رسانههای داخلی است. در این پژوهش، با توجه به ماهیت اکتشافی پژوهش از روش نظریة داده بنیاد (گراندد تئوری) استفاده شد. شیوة اجرا، اکتشافی، نحوة گردآوری دادهها به صورت کیفی و با استفاده از ابزار مصاحبه بود. نمونة آماری در این مطالعه، ۵۰ نفر از متخصصان حوزة روزنامهنگاری، ارتباطات، فناوری، هوش مصنوعی، دادهکاوی و مدیریت رسانه است. این پژوهش، در سه مرحلة کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. در کدگذاری باز، ابتدا ۵۶۲ کد استخراج و در مرحلة بعد، برخی از کدها که معانی مشترک داشتند، با یکدیگر ادغام شده و وارد کدگذاری محوری شدند. در کدگذاری محوری و انتخابی، ۶ شبکة اصلی، ۲1 مولفة اصلی و ۳۵۴ مولفة فرعی به عنوان مولفههای مدل نوین اتاق خبر رسانههای جهان، برای الگو گرفتن رسانههای داخلی شناسایی شد. یافتههای این پژوهش، بر ضرورت توجه مدیران رسانه در تقویت نیروی انسانی و تجهیز اتاقهای خبر به امکانات و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات تاکید دارد. بر اساس این پژوهش، بستر لازم برای طراحی اتاق خبر مدرن، لازم است ضرورت طراحی درک شود و با گسترش ، و و تغییر فرهنگ سازمانی به نیاز مخاطب توجه و پاسخ داده شود.
The purpose of this article is to design a conceptual model of newsroom for domestic media. In this research, due to the exploratory nature of the research, the grounded theory method was used. The execution method was exploratory, the method of data collection was done qualitatively and using the interview tool, the statistical sample in this study is 50 experts in the field of journalism, communication, technology, artificial intelligence, data mining and media management. This research was done in three stages of open coding, axial coding and selective coding. In open coding, first 562 codes were extracted and in the next step, some codes that had common meanings were merged and entered into axial coding. In axial and selective coding, 6 main networks, 21 main components and 354 sub-components were identified as components of the new model of the world media newsroom to model domestic media. The findings of this study emphasize the need for media managers to pay attention to strengthening human resources and equipping newsrooms with communication and information facilities and technologies. According to this research, the necessary platform for designing a modern newsroom is to understand the necessity of designing a "convergent newsroom" and with the expansion of "multi-skill journalism", "digitalization of the content production and distribution process" and "presentation of interactive content" and culture change.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه اتاق خبر، یکی از میزبانهای اصلی این تغییرها بوده است (برجعلیزاده و همکاران، 1394: 72) بدون شک، تغییر و تحولهای حوزة فناوری تأثیرهای مختلفی را بر اتاق خبر و ساختار آن ایجاد کرده و باعث شده اتاقهای خبر، به عنوان موتور محرک تولید و انتشار اخبار، در نقاط مختلف دنیا روزبهروز کوچکتر و خلاقتر شوند و وظایف بیشتری را به روزنامهنگاران تحمیل کنند و البته برخی از وظایف سنتی آنها را از میان ببرد (روشندل اربطانی و همکاران 1390: 40).
برای درک این تغییرها در محیط مدیریتی اتاق خبر و ساختار و نحوة فعالیت آن، امروز باید به یک پرسش بسیار روشن پاسخ داد: ساختار رسانهها و مدیریت اتاقهای خبر، به عنوان مرکز هدایت محتوا چه تغییری کرده و در آینده چگونه خواهد بود؟ رسانههای سنتی و مدرن چگونه Platform Newsroom میتوانند با استفاده از فناوریهای نوین اطلاعاتی در ساختار محتوایی خود تغییرهایی را ایجاد کنند؟ بنابراین ایجاد یک راهبرد مناسب برای مدیریت اتاقهای خبر و شناسایی ساختار نوین و فناورانه در آن، برای پاسخگویی به نیاز مخاطب و کاربران ضرورت دارد؛ چراکه اتاق خبر آینده، آمیزهای از فناوریهای نو و روشهای تازة کار در جهان نشر بین رسانهای است (شکرخواه، 1397: 25).