چکیده:
پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری فراتحلیل به بررسی نتایج مطالعات انجامشده در رابطه با رسانه و سبک زندگی پرداخته است. به منظور انجام روش فراتحلیل، 28 پژوهش که در بازة زمانی 1390 تا 1400 انجام شدهاند، گردآوری شد. با توجه به معیارهای فراتحلیل، 18 مورد از این مطالعهها که رابطة بین رسانه و سبک زندگی را بررسی و فصلنامههای علمی معتبر داخلی آنها را منتشر کردهاند، انتخاب شده است. هر کدام از این پژوهشها به روش کمی و با رویکرد پیمایش انجام شدهاند و سنجههای پایا دارند. در بررسی یافتههای پژوهش ابتدا، مفروضات همگنی و خطای انتشار مطالعههای منتخب مورد بررسی قرار گرفت و یافتهها حکایت از عدم همگنی اندازة اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعههای منتخب دارد؛ سپس در گام دوم، ضریب اندازة اثر با استفاده از نرمافزار CMA بررسی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که اندازة اثر یا ضریب تأثیر میزان استفاده از رسانهها بر سبک زندگی برابر با 375/0 بوده که با توجه به نظام تفسیری کوهن، در حد متوسط رو به بالا تبیین شده و به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داده است که رسانهها تأثیر متوسط رو به بالایی بر سبک زندگی دارند.
The present study aimed to use the statistical method of meta-analysis to review the results of studies on media and lifestyle. In order to perform the meta-analysis method, 28 studies were collected in a time span between 1390 (2011) and 1400 (2021). According to the meta-analysis criteria, 18 of these studies that have examined the relationship between media and lifestyle and published in prestigious domestic scientific journals were selected. Each of these studies has been done quantitatively and with a survey approach and has reliable metrics In reviewing the research findings, first, the assumptions of homogeneity and publication error of selected studies are examined and the findings indicate that the size of the work is not homogeneous and that the publication of selected studies is not biased. The results of this study show that the effect size or impact factor of media use on lifestyle is equal to 0.375, which according to Cohen's interpretive system, is explained in the upward average. In general, the results of this study have shown that the media have a moderate to high impact on lifestyle.
خلاصه ماشینی:
فراتحلیل مطالعات رابطة رسانه و سبک زندگی در ایران (مطالعة پژوهشهای انجامشده در سالهای 1390 ـ 1400) نوشتة محسن نیازی٭ فرشاد گودرزی٭٭ چکیده پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری فراتحلیل به بررسی نتایج مطالعات انجامشده در رابطه با رسانه و سبک زندگی پرداخته است.
با توجه به معیارهای فراتحلیل، 18 مورد از این مطالعهها که رابطة بین رسانه و سبک زندگی را بررسی و فصلنامههای علمی معتبر داخلی آنها را منتشر کردهاند، انتخاب شده است.
خلاصة اطلاعات مربوط به فراتحلیل پژوهشهای نمونه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همانگونه که در جدول 3 آمده است، در 18 پژوهش مورد نظر رابطة بین رسانه و سبک زندگی با سطح اطمینان 99درصد معنادار هستند.
نتایج حاصل از بررسی روش همبستگی بگ و مزومدار {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس یافتههای جدول 5، مقدار ضریب کندال برابر با 065/0 است که با توجه به مقدار معناداری یکدامنه که 352/0 بوده و دودامنه که 704/0 است، میتوان ادعا کرد که بین اندازة اثر رابطة ضعیفی وجود داشته و به دلیل اینکه این رابطه معنادار نیست، فرض صفر (H0) مبتنی بر متقارن بودن نمودار قیفی و عدم سوگیری نشر پذیرفته میشود.
بررسی نقش تعدیلکنندگی متغیر مکان انجام پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در بین مکانهای انجام پژوهش مربوط به رسانه و سبک زندگی، اندازة اثر برای شهر شیراز در مدل تصادفی 686/0، زهک 652/0 و تهران 418/0 بیشترین اندازة اثر محاسبهشده را دارند که همگی معنادار هستند.
“The relationship between media consumption and lifestyle change under study; Students of Islamic Azad University”.