چکیده:
پیروان دین مسیحیت از آغاز پیدایش این دین،ضرورت انجام اوانجلیسم1یا دعوت به مسیحیت را براساس تعالیم مذهبی خود احساس میکردهاند.با پیدایش وسایل ارتباط جمعی، اوانجلیستها مجرایی نو برای انجام دعوت مذهبی خود یافتند.همزمان با شکلگیری جامعه مصرفی،ساختار و محتوای تبلیغات اوانجلیستی آرامآرام دگرگون شده و رنگ و بوی تبلیغات تجاری به خود گرفت.امروزه هم در تبلیغات تجاری و هم در تبلیغات اوانجلیستی برای مشکلات اساسی و بزرگ زندگی بشر،راه حلهای بسیار سهل و سادهای پیشنهاد میشود.پیامهایی که مردم از رسانهها دریافت میکنند از آنان میخواهد با خریدن یک کالا،یا با دادن پاسخ مثبت به عیسی مسیح،زندگی خود را دگرگون کرده و به خوشبختی دست پیدا کنند.اما مشکلات زندگی مخاطبان این پیامها،گاهی واقعیتر از آن است که به این سادگی حل شود.
خلاصه ماشینی:
"به کار گیری ارزشهای وابسته به شکل کالایی به وسیله برخی تبلیغات تلویزیونی یکی از نمونههای این سازگاریهاست که نشان دهنده فراگیر شدن اصول مدرن مصرف و انعطافپذیری ایدئولوژیکی مسیحیت در سازگاری با این اصول است.
تبلیغات و تلویزیون مذهبی به مثابه خطابههای درمانگر برنامههای مذهبی تلویزیونی که هدفشان ایجاد شادمانی و سرخوشی در میان مخاطبان است، به گونهای با شکل کالایی سازگاری یافتهاند و این سازگاری را در شباهتهایشان با تبلیغات تجاری به وضوح میتوان مشاهده کرد.
همینطور که دین به حوزه خصوصی زندگی انسانها سوق داده میشود،کارکرد مناسب آن نیز تنها محدود به ارضای نیازهای فردی و خصوصی میشود- یعنی دقیقا همانطور که تبلیغات تجاری،مخاطبان خود را مورد خطاب قرار میدهند.
هرچند دامنه مشکلاتی که در این برنامهها به آن پرداخته میشود بسیار وسیع است(اعتیاد،افسردگی،دعواهای خانوادگی، بیماریهای جسمی،مشکلات اقتصادی و غیره)،اما راه حلهای ارائه شده عموما به صورت تغییر شکلهای فردی و به واسطه مدد گرفتن از قدرت شفا دهنده خداوند است.
انجیل و برنامههای مذهبی مسیحی که سلامتی و سرخوشی را میان مردم تبلیغ میکنند همانند تبلیغات تجاری اقدام به رفع نگرانیهای مخاطبان درباره هویت آنها کرده و راه حلهایی سریع،بیدردسر و نسبتا آسان را برای رفع مشکلات پیش روی آنها قرار میدهند.
تله وانجلیسم نیز جماعت مخاطب خود را برپایه مصرف اصول خاص مذهبی مشترک (مثلا ضرورت«عضو شدن»پیش از اهدای کمک مالی)و مصرف محصولات ایمان که نشان دهندهء تعلق فرد به یک جامعه مذهبی خاص است(مانند خریدن کتابهای یک مبلغ خاص،یا داشتن مجسمهای خاص به عنوان نشان عضویت در یک جامعه مذهبی)تعریف میکند."