چکیده:
پژوهش حاضر منزلت اجتماعی حرفه معلمی(دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان)و تغییرات آن را در میان مشاغل جامعه در طول سه دهه گذشته مورد بررسی قرار میدهد.برای این منظور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای،902 نفر(584 مرد و 318 زن)انتخاب شدند.نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه شهروندان تهرانی،حرفه معلمی منزلت اجتماعی متوسط رو به بالا دارد و این جایگاه تحت تأثیر پایگاه اقتصادی و اجتماعی آنان نیست.مطالعه روند منزلت اجتماعی حرفه معلمی نشان میدهد جایگاه این حرفه در دورهای سی ساله،رو به کاهش بوده است.
خلاصه ماشینی:
"یافتههای پژوهش سؤال اول:در حال حاضر منزلت اجتماعی حرفه معلمی(دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان)از نظر مردم چگونه است؟برای پاسخ به این سؤال،ابتدا نظر شهروندان تهرانی درباره منزلت اجتماعی حرفه معلمی(دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان)به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفت.
جدول شماره 2-میانگین پاسخهای شهروندان درباره منزلت اجتماعی حرفه معلمی (دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان)در میان مشاغل مورد مطالعه (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که جدول شماره 2 نشان میدهد،در میان مشاغل مورد مطالعه،سفیر به لحاظ جایگاه منزلتی رتبه اول و کارگر ساختمانی رتبه آخر را به خود اختصاص داده است.
با توجه به رتبه منزلت اجتماعی برای دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان،به تحلیل دقیقتری نیاز داشتیم تا طبقه منزلتی آنها نیز تعیین شود،زیرا میانگین رتبه منزلت شغلی نمیتواند توصیف روشنی ارائه دهد،چون رتبه به دست آمده فقط جایگاه این حرفه را در میان فهرست مورد مطالعه آشکار میکند،در حالیکه بیش از دهها شغل در جامعه وجود دارد.
برای بررسی آماری تغییرات(بر حسب نمرات استاندارد Z )از آزمون تک نمونهای کولموگروف اسمیرنوف بهره گرفتیم؛ نتایج پژوهش برای منزلت اجتماعی دبیر دبیرستان(0/10> p ؛0/675- Z )و آموزگار دبستان (0/10> p ؛0/524- Z )از نظر آماری معنادار است که این مسئله در نمودار شماره 1 به روشنی مشاهده میشود.
جدول شماره 5-نظر شهروندان درباره میزان منزلت اجتماعی بر حسب پایگاه اقتصادی-اجتماعی آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی اینکه آیا نظر شهروندان درباره منزلت اجتماعی حرفه معلمی(دبیر دبیرستان و آموزگار دبستان)تحت تأثیر پایگاه اقتصادی-اجتماعی آنان قرار گرفته است،با آزمون آماری ناپارامتریک کروسکال والیس صورت گرفت."