چکیده:
در چند سال اخیر مدل شناختی - اجتماعی در تلاش برای تبیین عوامل شکل دهندة رضایت شغلی بوده و در این راستا، توجه پژوهشی قابل توجهی را برای درک ابعاد مختلف این متغیر به خود اختصاص داده است . از این رو، هدف مطالعه حاضر بررسی روایی الگوی شناختی - اجتماعی رضایت شغلی جامعة معلمان مقطع متوسطة شهر ارومیه بود. برای رسیدن به این مهم از بین این جامعه ٣٨٢ نفر به شکل تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. از این تعداد ١٩٤ نفر زن و ١٨٨ نفر مرد بودند. آزمون های رضایت شغلی ، عاطفة مثبت ، حمایت از رسیدن به هدف ، خودکارآمدی ، شرایط کار و پیشروی اهداف که هر کدام چند سنجه را دربرمی گرفتند، اجرا شدند. داده ها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت . نتایج حاصل نشان داد که داده های به دست آمده برازش مناسبی با الگوی نظری شناختی - اجتماعی داشته و این الگو در نمونه اخیر مدلی رواست . شاخص مربوط به نسبت مجذور خی به درجه آزادی کمتر از عدد ٣ است که مقدار مناسبی بوده و نشان می دهد ساختار کوواریانس یافته ها با مدل نظری مطابقت دارد. شاخص RMSEA نیز برابر ٠/٠٧ بود که مقداری مناسب به شمار می آید. سایر شاخص های برازش هم نشان دادند که داده های حاصل از مطالعة تجربی برازش مناسبی با مدل نظری رضایت شغلی دارند. علاوه بر این مسیر علی بین تمام مولفه ها معنادار بوده و همگی بر هم تاثیر مثبت می گذارند. بررسی ضرایب مسیر حاکی از این بود که متغیر برون زای عاطفة مثبت بالاترین تاثیر را بر خودکارآمدی و حمایت از رسیدن به هدف و سپس بر رضایت شغلی دارد. بر این اساس ، می توان نتیجه گرفت که الگوی شناختی - اجتماعی رضایت شغلی الگوی تبیینی مناسبی برای رضایت معلمان ایرانی به شمار می رود و می توان از آن ، جهت پیش بینی رضایت شغلی و تدوین برنامه های ارتقای بهزیستی ، روان شناختی و رفاهی معلمان بهره گرفت .
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این ، مطالعات مختلف نشان داده که در کل کارمندان و افراد شاغلی که در محیطی غنی و حمایت گر کار می کنند، یعنی محیطی که در آن آزادی عمل وجود داشته و موانع پیشرفت کمی وجود دارد، رقابتی سالم و مبتنی بر عدالت حاکم است و رابطه همکاران مبتنی بر صمیمیت و احترام می باشد؛ از یک سو سطح رضایت شغلی بالا بوده و از سوی دیگر سازمان نیز عملکرد مناسبی دارد (پری ، بیکر و واتنر٦٦، ١٩٩٧؛ ابرهارد، رین هارد-موندراگون و استات لمیر٦٧، ٢٠٠٠؛ برونتی ، ٢٠٠١؛ لی ، ٢٠٠٢).
در مطالعاتی که با استفاده از شاخص های شرایط کار (تناسب شخص / سازمان ، تناسب نیاز/منابع و حمایت سازمانی ادراک شده ) انجام شده نیز یافته ها حاکی از این بوده که هرقدر بین شخص و سازمان تناسب وجود داشته باشد، یعنی دارای ویژگی های مشترکی بوده و به تأمین نیازهای هم کمک نمایند، میزان رضایت و خشنودی فرد از کاری که برای سازمان انجام می دهد بیشتر خواهد بود (سکیگوچی ، ٢٠٠٤).
The relationship between job satisfaction and the perception of administrative support among early career secondary choral music educators.
Journal of Social & Clinical Psychology, 25, 603-627.
Test of social cognitive model of job satisfaction in teachers.
Integrating person and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view.
The role of personal work goals in newcomers’ job satisfaction and organizational commitment: a longitudinal analysis.
Journal of Business & Economics Research, 6(2), 65-81.
Singley, Lent, & Sheu به شکل مکرر در ایران مورد استفاده قرار گرفته است ."