چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت مطلوب صلاحیت های حرفه ای دانشجومعلمان دوره آموزش ابتدایی ایران و به منظور پاسخگویی به سوال های زیر انجام شد. ١. صلاحیت های حرفه ای مطلوب دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی ایران چیست ؟ ٢. صلاحیت های حرفه ای معتبر دانشجومعلمان دورة آموزش ابتدایی از دیدگاه صاحب نظران و اساتید مراکز تربیت معلم کدام است ؟ به منظور پاسخگویی به سوال ها در وضعیت مطلوب ، اسناد و مدارک و گزارش های پژوهشی معتبر داخلی و خارجی مطالعه شد. همچنین وضعیت سه کشور توسعه یافته مورد بررسی قرار گرفت . سپس بر طبق داده های حاصل از اسناد و مدارک و مستندات علمی پرسش نامة مربوط به صلاحیت های حرفة معلمی تهیه و پس از تعیین اعتبار و پایایی آن بین ١٣٠ نفر از اساتید مراکز تربیت معلم به منظور اعتبار سنجی توزیع شد. یافته ها نشان می دهد که :١. با توجه به باور این مطلب که افزایش عملکرد دانش آموزان در گرو تربیت معلم موثر است ، بسیاری از صاحب نظران ، کیفیت بخشی به برنامة درسی تربیت معلم را به عنوان هدف کلی مطرح کرده اند. ٢. به منظور دستیابی به هدف کیفیت بخشی در برنامه درسی تربیت معلم ، صلاحیت ها و شایستگی هایی برای دانشجو- معلمان در نظر گرفته شده است . در تعریف این صلاحیت ها دو راهبرد اصلی توازن و تلفیق میان تئوری و عمل مورد توافق اندیشمندان و صاحب نظران بوده است . بر اساس این باور و با توجه به مطالعات انجام شده در این زمینه ، این صلاحیت ها در سه بخش صلاحیت های شناختی و مهارتی ، نگرشی و رفتاری و مدیریتی به صورت تلفیقی طبقه بندی و به اجزا تقسیم بندی شد. در مجموع تمامی موارد مربوط به هر یک از صلاحیت ها در سطح بالاتر از میانگین مورد تایید قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
"از طریق برنامه تربیت معلم ، دانشجو معلمان به فرصت هایی نیاز دارند که برای بازتاب تحلیل دربارة عملکرد خود به خوبی آنچه مستقیما به عنوان درون داد از دانشگاه دریافت داشته اند، فکرکرده آن را مورد ارزیابی قرار دهند (همان منبع ) در این راستا نتایج تحقیقی که مرکز تحقیقات آموزش و نوآوری وابسته به سازمان مشترک اقتصاد و توسعه در سال ١٩٩٤ انجام داد، موضوع کیفیت تدریس معلم ، در ١١ کشور استرالیا، اتریش ، فنلاند، فرانسه ، ایتالیا، ژاپن ، نیوزلند، نروژ، سوئد، انگلستان و آمریکا مورد بررسی قرار گرفت وصلاحیت های زیر برای افزایش کیفیت تدریس معلم تعیین شده است : ١.
مشارکت در جامعه به طور وسیع تر پس از این بررسی جامع ، دربارة عوامل مرتبط با استانداردهای کیفیت تدریس معلم ، مرکز تحقیقات نوآوری آموزشی وابسته به سازمان مشترک اقتصاد و توسعه تدریس را با یک عبارت کوتاه و دقیق تحت عنوان «دانش و پرورش حرفه ای » معرفی می کند (مرکز مطالعات و تحقیقات نوآوری ١٢ ،١٩٩٤) همچنین نتایج مطالعه تطبیقی انجام شده در منطقه آسیا پاسیفیک که در زمینه نظام آموزش معلمان در پنج کشور آسیای غربی (تایوان ، ژاپن ، هنگ کنگ ، سنگاپور، چین ) استرالیا وآمریکا انجام شد، نشان داده است که علی رغم وجود تفاوت ها در کشورهای مورد مطالعه شباهت های بسیاری در ماهیت مشکلات در زمینه تربیت معلم وجود دارد."