چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نظام ارزشی دانش آموزان در انتخاب رشته آن ها در دانشگاه ها بود. جامعه پژوهش کلیه دانش آموزانی بودند که برای انتخاب رشته در دانشگاه ها از شهر اصفهان به رقابت پرداخته اند. نمونه پژوهش نیز شامل 700 نفر از دانش آموزانی بود که از اصفهان در این رقابت شرکت کرده بودند. ابزار پژوهش پرسش نامه ارزش های فردی الیزور (2003) و پرسش نامه ملاک های انتخاب رشته (نصر و همکاران، 1381) بود. با استفاده از روش های تحلیل عاملی و مقیاس بندی چند بعدی عوامل مربوط به هر پرسش نامه تعیین شد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد که عوامل ارزشی به طور معناداری ملاک های انتخاب رشته را پیش بینی می کنند.
خلاصه ماشینی:
"حالکه عوامل از نظر آماری تأیید شدهاند و نامگذاری برطبق سؤالهای مندرج در آن انجام شده(در برخی موارد نادر و شاید فقط یک مورد سازگاری رشته با زندگی بعد از ازدواج با همانندسازی،شاید این نامگذاری بعید باشد،اما احتمالا همسر نیز در همانندسازی نقش دارد،البته در اینجا یک همسر ایدهآل در نظر گرفته شده،چون دانشجویان ازدواج نکردهاند)در جدول 5 دادههای توصیفی و روانسنجی آنها آورده شده است.
بنابراین فرمولهای محاسباتی بهترتیب زیر بهدست آمد: کار 0/39+فرهنگ 0/51-آمادگی برای رشته زندگی بهطورکلی 0/27+فرهنگ 0/41-بازبودن به تجارب زندگی بهطورکلی 0/26+سیاست 0/59-ارتباطات در مشاغل مرتبط فرهنگ 0/32-مذهب 0/49-همانندسازی زندگی بهطورکلی 0/31+کار 0/52-پیوند با کار مذهب 0/21+زندگی بهطورکلی 0/35-سهولت سیاست 0/24+فرهنگ 0/26 مسیر رشد ورزش 0/21+زندگی بهطورکلی 0/34-رفاه بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش نشان داد که برخلاف تصور عموم انتخاب رشته فقط محدود به پزشکی(برای رشته تجربی)یا مهندسی(برای رشته ریاضی)و یا حقوق(برای رشته انسانی)نمیباشد،بهعبارت دیگر فقط اعتبار،پرستیژ و منزلت یک رشته تعیینکنندۀ ملاک انتخاب رشته نیست،بلکه عوامل دیگری نیز در انتخاب رشته نقش دارند که از آنجمله عامل آمادگی فرد برای رشته،در مسیر رشد بودن رشته،سهولت رشته و همانندسازی،و باز بودن به تجارب میباشد.
در پژوهش حاضر دو ابزار ارزشهای فردی و ملاکهای انتخاب رشته از مقیاسهای قبلا ساخته شده گسترش داده شد و مورد تأیید از طریق روشهای تحلیل عاملی و مقیاسنمای چندبعدی قرار گرفتند.
816-316 ,)6(62 ,enicideM ecneicS laicoS ,stneduts ygolohcysp dna gnisrun ,lacidem ni secnereffid eulav fo yduts A :eciohc lanoitacov dna seulaV.
seulav krow dna stiart ytilanosrep neewteb pihsnoitaler eht otni noitagitsevni larutluc-ssorc A .
sv gnipleh fo esac ehT :stneduts nemhserf ni eciohc reerac dna seulav krow nO ."