چکیده:
هدف از انجام این پژوهش،شناسایی و اعتبارسنجی شایستگی های حرفه ای معلمان اثربخش می باشد.به همین منظور، از میان معلمان مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران، نمونه ای به حجم 375 نفر با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پس از انجام تحلیل عاملی روی آزمون،98 شایستگی و یا صلاحیت در 7 بعد یا مولفه اصلی پیش نیازهای معلم،ویژگی های شخصی معلم،برنامه ریزی و آمادگی،مدیریت و سازمان دهی کلاس درس،آموزش یا تدریس،نظارت بر پیشرفت و توان دانش آموزان و مسئولیت های حرفه ای شاسایی شد.در بعد پیش نیازهای معلم، داشتن توانایی کلامی برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان؛ در بعد نظارت بر پیشرفت دانش آموزان،توضیح تکالیف به زبان روشن؛ در بعد مسئولیت های حرفه ای،داشتن رفتار و تعامل محترمانه با والدین دانش آموزان؛ در بعد برنامه ریزی و آمادگی، بیان نتایج درس به زبان روشن؛ در بعد مدیریت و سازماندهی کلاس درس، آماده کردن پیشاپیش مواد آموزشی برای استفاده در کلاس؛ در بعد ویژگی های شخصی معلم، ایجاد فرصت هایی برای موفقیت همه دانش آموزان و در بعد آموزش یا تدریس نیز، بهره گیری از مفاهیم و زبان متناسب با سن و سوابق دانش آموزان،مهمترین شایستگی هایی شناسایی شده می باشد که معلمان اثربخش باید از آن برخوردار باشند.
خلاصه ماشینی:
"در بعد پیش نیازهای معلم ، داشتن توانایی کلامی برای انتقال مفاهیم به دانش آموزان ؛ در بعد نظارت بر پیشرفت دانش آموزان ، توضیح تکالیف به زبان روشن ؛ در بعد مسئولیت های حرفه ای ، داشتن رفتار و تعامل محترمانه با والدین دانش آموزان ؛ در بعد برنامه ریزی و آمادگی ، بیان نتایج درس به زبان روشن ؛ در بعد مدیریت و سازماندهی کلاس درس ، آماده کردن پیشاپیش مواد آموزشی برای استفاده در کلاس ؛ در بعد ویژگی های شخصی معلم ، ایجاد فرصت هایی برای موفقیت همۀ دانش آموزان و در بعد آموزش یا تدریس نیز، بهره گیری از مفاهیم و زبان متناسب با سن و سوابق دانش آموزان ، مهم ترین شایستگی هایی شناسایی شده است که معلمان اثربخش باید از آن برخوردار باشند."