چکیده:
این مقاله به تحولات مربوط به فرهنگ مصرف و گرایش شهروندان ایرانی به شبکه های تلویزیونی مـاهواره ای پرداخته است ؛ تحولاتی که موجب شده جمعیت قابل توجهی از هموطنان مـا بـه جمـع مخاطبـان رسـانه هـای ماهواره ای بپیوندند؛ یکی در اثر تغییرات اجتماعی که در دهه های اخیر در کشور بـه وقـوع پیوسـته اسـت و دیگر، تحت تاثیر تحـولات شـتابنده در عرصـه الکترونیـک و فنـاوریهـای دیجیتـال و عـدم درک دقیـق و پیچیدگیهای شرایط کنونی از سوی نخبگان و تصمیم گیرندگان در موارد مرتبط ، نقش سـرمایه اجتمـاعی در این زمینه مورد بررسی قرارگرفته و در پایان ، جمع بندی و نتیجه گیـری بـه عمـل آمـده و پیشـنهاداتی ارائـه شده است . جمع آوری اطلاعات مقاله به صورت اسنادیـ کتابخانه ای از کتب و فصـلنامه هـا تـا آمـار، اطلاعـات و گزارشات نهادهای دولتی از قبیل مرکز آمار ایـران ، بانـک مرکـزی، مرکـز پـژوهش هـای مجلـس و مرکـز پژوهش های استراتژیک ، و روش تحقیق آن توصیفیـ تحلیلی است .
خلاصه ماشینی:
"(محسنیان راد، ١٣٨٢) از طرفی چون نیازهای جمعیت انبوه به ویژه به خدمات تفریحی و فرهنگـی، بـه سـرعتی بـیش از پاسخ به تقاضاها در داخل رشد مییابـد و همچنـین فضـای رسـانه ای کشـور یـا دولتـی اسـت کـه مشتریمدار نیست و یا خصوصی که با محدودیت هایی مواجه است و با توجه به دسترسـی آسـان از طریق فناوریهای دیجیتالی، گروه های عظیمی از این متقاضیان ، به محصولات فرهنگـی بیگانـه روی میآورند که کنترل آنها نه از طریق دولت و نه حتی از طریق خانواده هـا بـه راحتـی مقـدور نیسـت و مشکلات بسیاری را به ویژه برای جوانان ایجاد میکند که به اهم آنها اشاره میشود: ١.
کشورهای آسیایی که دولت هایی با سلیقه و سیاست هـای گونـاگون از ممنوعیـت تـا آزادی داشته اند، امروزه سیاستگذاری ها را تغییر داده و راه بینـابینی را انتخـاب کـرده انـد و اسـتفاده از ماهواره را به صورت متعادل مدنظر قرار داده اند و حتی آنها که به ممنوعیت معتقدند، برنامه هایی را گزینش و به صورت بهداشتی بـا اسـتاندارهای خـود بـه صـورت متنـوع و بـرای سـلیقه هـا و نسل های مختلف پخش میکنند و با این سیاست ، اعتماد مخاطبان را به رسانه های خود بـیش از گذشته جلب کرده اند."