چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ، تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی ، براساس مولفه های آموزش سلامت از قبیل بهداشت پوست ، بهداشت دهان و دندان ، ورزش وتحرک بدنی ، تغذیه ، توجه به بیماری ها (ایدز) و مسئله سیگار و موادمخدر است . روش تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپیشانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متون ، پرسش ها، تمرین ها وتصاویر) بودند که درمجموع سه هزار و ٤٦٧ صفحه می شد. جامعه ی آماری این پژوهش همه ی کتاب های دوره ابتدایی سال تحصیلی ١٣٨٨ــ١٣٨٧ (٣٦جلدکتاب ) بود که شامل هشت عنوان فارسی (بخوانیم )، فارسی (بنویسیم )، علوم ، هدیه های آسمانی ، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن ، ریاضی و تعلیمات اجتماعی می شود . نمونه ی آماری این پژوهش را هفت عنوان فارسی (بخوانیم )، فارسی (بنویسیم )، علوم ، هدیه های آسمانی ، هدیه های آسمانی (کتاب کار)، قرآن و تعلیمات اجتماعی تشکیل می داد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها نشان می دهدکه به مولفه ورزش وتحرک بدنی بیش ازسایر مولفه ها توجه شده وکمترین میزان توجه به مسئله بیماری ها مربوط بوده است ؛ ضمن اینکه هریک ازشاخص های مولفه های مذکور به صورت متوازن مورد توجه قرارنگرفته و کتاب های درسی به یک نسبت مولفه های آموزش سلامت را پوشش نداده اند.
خلاصه ماشینی:
"در این راستا، این پژوهش قصد دارد محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی را براساس مؤلفه های آموزش سلامت از جمله بهداشت پوست ، دهان و دندان ، تغذیه ، ورزش وتحرک بدنی ، بیماری ها ( چون ایدز)، مسئله سیگار و مواد مخدر تحلیل و میزان و حضور هریک از این مفاهیم را درکتاب های درسی بررسی کند.
شاخص های تحقیق مفهوم مؤلفه شاخص میزان توجه به شیوه درست شستن دست ها بهداشت پوست میزان توجه به استفاده از وسایل شخصی میزان توجه به لزوم مسواک زدن بهداشت دهان و دندان آموزش روش صحیح مسواک زدن آگاهی ازاهمیت ورزش در زندگی ، سلامت و پیشگیری از بیماری ها توجه به ورزش آموزش سلامت زمان مناسب برای ورزش کردن مضربودن مصرف زیاد نمک توجه به تغذیه توجه به آشنایی با مضرات مصرف شکر وشیرینی توجه به مسئله بیماری میزان توجه به آگاهی از بیماری ایدز توجه به مسئله سیگار توجه به توانایی نه گفتن ومواد مخدر میزان توجه به آشنایی با تأثیرات زیان آور مواد مخدر بر سلامت روایی وپایایی ابزار اندازه گیری ــ روایی ١: به نظر بکر(١٣٨١) روایی با طرح این پرسش جدی همراه است که آیا ابزارسنجش واقعا مفهوم موردنظر را می سنجد یا نه .
٢١٥ (Wj ) جدول (٤) نشان می دهد که بیشترین میزان بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت در همه صفحات کتاب های دوره ابتدایی ، به شاخص آگاهی از اهمیت ورزش کردن وتحرک بدنی درسلامت و پیشگیری از بیماری ها و کمترین میزان بار اطلاعاتی وضریب اهمیت به شاخص آموزش روش درست مسواک زدن (ازمؤلفه بهداشت دهان ودندان )؛ شاخص مضربودن مصرف زیاد نمک و توجه به آشنایی با مضرات مصرف شکر و شیرینی (از مؤلفه تغذیه )؛ آگاهی از بیماری ایدز (از مؤلفه بیماری ) و میزان توجه به توانایی نه گفتن ( ازمؤلفه سیگار و موادمخدر) مربوط است ."