چکیده:
در این تحقیق رابطة مهارتهای تدریس معلمان با عملکرد دانش آموزان در امتحانات درسهای
محاسباتی, بر اساس رویکرد فرایند-محصول بررسی شده است. به این معنا که همبستگی فرایندها (یا
مهارتهای تدریس معلمان) با محصولها (عملکرد دانش آموزان در آزمونهای نهایی) بررسی شد. به این
منظور, مهارتهای تدریس معلمان با استفاده از پرسشنامهای محققساخته اندازه گیری شد که متناسب با
شرایط تدریس درسهای محاسباتی طراحی شده بود. پایایی پرسشنامه بر حسب ضریب آلفای کرونباخ
۲۳ براورد شد. دبیران نمونة آماری تحقیق به روش خوشهای انتخاب شدند. تعداد ۱۷۵ پرسشنامة قابل
تحلیل از دبیران درسهای محاسباتی به دست آمد و در مرحلة بعد فهرست نمرههای پایانی دانش آموزان
هر دبیر فراهم شد.
در تحلیلهای اولیه معلوم شد که مهارتهای تدریس وابسته به جنسیت معلماند و نیز روشن شد که
بخش مهمی از واریانس پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (حدود ۴۰ درصد) با نوع مدرسه قابل تبیین است.
در تحلیل نهایی این نتیجه به دست آمد که توجه دبیران زن به موّلفههایی نظیر انعطاف پذیری در
به سطح تسلّط رساندن دانش آموزان, شفافیت در ارائة درس, حمایت از یادگیری شاگردان, توانمندسازی
خوبش تن و بهرهگیری از نظرات دیگران, تنوع در تدریس, تلکیفدهی و مطالبه, به طور معناداری با
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایشان ارتباط دارد. در مقابل, نمرههای دانش آموزان دبیران مردی که
دانش آموزان را به مطالعة قبلی تشویق میکنند. در خلال تدریس به طور مکرر به وارسی یادگیری بچهها
میپردازند و به ارزشیابی و آزمون بیشتر گرایش دارند, به طور معنادار از نمرههای دانش آموزان دبیران زنی
که به این مهارتها گرایش دارند. بالاتر است. به نظر میرسد نحوة بهرهگیری متفاوت دبیران زن و مرد از
مهارتهای تدربس اثربخش, پیامدهای متفاوتی را از نظر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به دنبال دارد