چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تماتیک مؤلفههای مرتکبان قلدری سایبری در دانشآموزان دبیرستانی بود که میتواند به جریان پیشگیری و کاهش قلدری سایبری در دانشآموزان کمک کند. روش تحلیل مضمون بهکاررفته در این مطالعه بر اساس روش تحلیل مضمون آتراید- استرلینگ است که در شناسایی مضامین بهصورت استقرایی، مؤلفههای مرتکبین قلدری سایبری شناسایی و استخراج شدند. تحلیل مضمون، روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی است. تحلیل مضمون به روشهای متفاوتی انجام میشود. در این پژوهش از شبکة مضامین استفاده شد. روایی پژوهش با ممیزیکردن از سوی داور مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبة پایایی، کدگذاری با مطالعة سطر به سطر منابع منتخب و بهصورت دستی انجام گرفت و سپس از روش هولستی استفاده شد. پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با مرتکبان قلدری سایبری، تعداد 17 مضمون پایهای از بخشهای مختلف متون مقالات استخراج شد. از این مضامین پایهای تعداد 6 مضمون سازماندهنده استخراج شدند. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل تماتیک مؤلفههای مرتکبین قلدری سایبری استخراج شده، مدلی برای کاهش مرتکبین قلدری سایبری در دانشآموزان ارائه شد که این مدل مؤلفهها را به شش گروه «قابلیتهای فردی، همدلی، محیط خانواده، مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، پرخاشگری و نگرش» دستهبندی کرد.
The purpose of this research was thematic analysis of the components of cyber bullying perpetrators in high school students that can help to prevention and reduction of cyber bullying in students. The content analysis method used in this study is based on the Attride-Stirling thematic analysis method, where basic themes were identified inductively, then components of cyber-bullying perpetrators were identified and extracted. Content analysis is a way of identifying, analyzing, and reporting patterns in qualitative data. The content analysis is done in different ways. In this study, thematic network was utilized. The validity of the study was confirmed by the reviewer. To calculate reliability, coding was done manually by studying the resources line-by-line,and then Holstein method was used. After studying, selecting and coding articles related to cyber-bullying perpetrators, 17 basic themes were extracted from different sections of the articles. Of these basic themes, six organizing themes were extracted. A model was proposed based on the results of the thematic analysis of the components of cyber bullying perpetrators to reduce cyber bullying perpetrators in the students.This model can be categorized into 6 groups of individual abilities, empathy, family environment, communication and social skills, aggression, and attitude.