چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی و تبیین چالشهای مدیران مدارس دورۀ ابتدایی شهر اهواز در رهبری مدارس در دوران آموزش مجازی است. در این تحقیق از روشِ کیفی، با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی هوسرل، استفاده شده است. قلمرو پژوهش شامل کلیۀ مدیران مدارس ابتدایی شهر اهواز است. بدین منظور، 8 نفر از مدیران دورۀ ابتدایی به شیوهای هدفمند، از نوع موارد مطلوب، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با آنها مصاحبۀ نیمهسازمانیافته صورت گرفت. دادههای پژوهش با استفاده از چرخۀ تجزیهوتحلیل کرسول شامل سازماندهی دادهها، خواندن و یادداشتکردن، توصیف، طبقهبندی و رمزگذاری، تفسیر روایی و پایایی دادهها و نمایش و تجسم دادهها استخراج و تحلیل شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، مدیران مدارس چالشهای مدرسۀ مجازی را به ترتیب در محورهایی چون منابع مالی، زمان، همکاری والدین/ خانواده، توسعۀ حرفهای، پاسخگویی به مسئولیتها و معلمان/ کارکنان مدرسه شناسایی کردند. علاوهبراین، مدیران چالشهای دیگر مدارس مجازی را در قالب دو محور «برنامۀ شاد» و مسائل مربوط به خانوادهها عنوان کردند. مهمترین چالشهای برنامۀ شاد شامل مواردی چون تعریفنکردن سهم کارکنان مدرسه بهجز معلمان، پایینبودن سرعت شبکۀ اینترنت، مشکل احراز هویت دانشآموزان و خروج آنان از برنامۀ شاد، نبود قابلیت مشاهدۀ گیرندگان پیام برای کاربران و پایینبودن کیفیت فایلهای ارسالی در این برنامه بودند. بهعلاوه، مدیران مدارس چالشهای مربوط به خانوادهها را نیز در دو مضمون بیبضاعتی و تمکن مالی نداشتن خانوادهها و بیکاری، طلاق، اعتیاد و بزهکاری والدین عنوان کردند.
The purpose of this study was to investigate and explain the challenges of primary school principals of Ahvaz in leading schools during the virtual education. To achieve this goal, a qualitative research method was used with Husserl's descriptive phenomenological approach. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with eight primary school principals, who were purposefully selected. Data were extracted and analyzed using Creswell’s analysis cycle, including data organization, reading and writing, description, classification and coding, interpretation of the data validity and reliability, and displaying and visualization of the data. The results showed that the school principals identified the challenges of the virtual school in the areas of financial resources, time, parent/family cooperation, professional development, responsiveness to the responsibility and teachers/school staff, respectively. In addition to these challenges, which were based on the theoretical framework of the study by Richardson et al (2015), principals described the other challenges of the virtual school as “shad application” and "family issues". The most important challenges of shad application are themes such as not defining the role of school staff except teachers, low internet speed, problem of students’ authenticating and leaving the shad application, inability of users to see the message recipients, and the low quality of the files sent by users in this application were detected. In addition, the principals described the challenges of families in terms of the two themes: "poverty and financial inability of families" and "unemployment, divorce, addiction and parental delinquency.