چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفههای مهارتهای کوانتومی مدیران در اجرای یادگیری ترکیبی است. روش پژوهشْ کیفی و از نوع فراترکیب است. دادهها ازطریق بررسی اسناد و منابع علمی، مرتبط با موضوع پژوهش در 31 سال اخیر (1990 تا 2021)، گردآوری شده است. بدین منظور کلیدواژههای مرتبط در پایگاههای معتبر علمی جستوجو شدند و درنهایت 31 منبع برای بررسی نهایی انتخاب شد. بهمنظورِ افزایش اعتبار و قابلیت اطمینان، اسناد بهصورت جداگانه کدگذاری شدند. میزان توافق میان دو کدگذار 89/ 0 درصد بهدست آمد. پس از بررسی و تحلیل محتوای منابع، به روش کدگذاری، مهارتهای کوانتومی مدیران در سه بُعد شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی و اعتماد کوانتومی با 17 مؤلفه استخراج شد. در بعد شناخت کوانتومی مؤلفههای آموزش و آگاهی، جریان باز اطلاعات، توسعۀ حرفهای و ماهیت یادگیری ترکیبی، در بعد عمل کوانتومی مؤلفههای رهبری، مدیریت، محیط معنوی، زیرساختهای آموزشی، منابع انسانی، پشتیبانی فنی، زیرساختهای فناوری و منابع مالی و در بعد اعتماد کوانتومی مؤلفههای خودسازماندهی، ایجاد جوّ اعتماد و اطمینان، موقعیتشناسی، نظارت و بازخورد و ایجاد انگیزه استخراج شد.
The aim of this study was to identify the components of principals' quantum skills in implementing blended learning. The research method was qualitative and meta-synthesis. Data collection was done by reviewing scientific documents and sources related to the research topic in the last 31 years (1990 to 2021). For this purpose, related keywords were searched in reputable scientific databases and finally 31 sources were selected for final review. In order to increase the validity and reliability, the documents were coded separately and the percentage of agreement between the two coders was 0.89. After reviewing and analyzing the content of resources by coding method, quantum skills of principals in 3 dimensions of quantum knowing, quantum operation and quantum trust with 17 components were extracted. In terms of quantum knowing of the components of education and awareness, open information flow, professional development and the nature of blended learning; In terms of quantum acting, the components of leadership, management, spiritual environment, educational infrastructure, human resources, technical support, technology infrastructure and financial resources, and in terms of quantum trust, components of self-organization, creating atmosphere of trust and confidence, situational awareness, monitoring and feedback and motivation were extracted.