چکیده:
تارنماهای شبکة اجتماعی شیوهای نوین از تعامل و برقراری ارتباطات انسانی را در محیط برخط پدید آوردهاند که هدف محقق در پژوهش حاضر بررسی رابطه میان عضویت در تارنماهای شبکة اجتماعی بر تغییر رفتار ارتباطی کاربران در زندگی روزمره است. در تحقیق حاضر، بین عضویت کاربران در تارنماهای برخط شبکة اجتماعی از یک طرف و خودشیفتگی، خودباوری و نیاز به همبستگی آنها از برقراری ارتباط میانفردی در فضای برخط (آنلاین) و برون خط (آفلاین) بررسی صورت گرفت. در این پژوهش سه فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. نمونة پژوهش شامل 268 نفر از دانشجویان است که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. این پژوهش از نوع پیمایشی بوده است. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامة استاندارد مطابق معیارهای روانشناختی و برای سنجش میزان نیاز به همبستگی از پرسشنامة خودساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (فراوانی) و آمار استنباطی (کای اسکوئر) استفاده شده است. نتایج نشان داد که رابطة میان عضویت در تارنماهای شبکة اجتماعی و نیاز به همبستگی و خودشیفتگی کاربران در ارتباطات میانفردی آفلاین معنادار است. در حالیکه میان عضویت افراد در تارنماهای شبکة اجتماعی و خودباوری آنها در ارتباطات میانفردی آفلاین رابطة معناداری وجود ندارد.
Social networking sites have created new ways of interaction and human communication in the online environment. The aim of the researcher in the present study is to investigate the relationship between memberships in social networking sites on changing the communication behavior of users in everyday life. In the present study, the relationship between non-membership and users membership in online social networking sites on the one hand and their narcissism, self-esteem and the need for integrity of interpersonal communication in online and offline space was investigated. In this study, 3 hypotheses were examined. The research sample consists of 268 students who were selected by simple random sampling. This study was a correlational study that three standard questionnaires according to psychological criteria were used to collect data and a self-made questionnaire was used to assess the need for integration. Descriptive statistics (frequency) and inferential statistics (Chi-square) were used to analyze the data. The results showed that the relationship between membership and non-membership in social networking sites and the need for correlation and narcissism of users in offline interpersonal communication is significant. While there is no significant relationship between membership and non-membership in social networking sites and their self- esteem in offline interpersonal relationships.
خلاصه ماشینی:
در مطالعهاي که Foster Vazire & Gosling Oltmanns Self-promoting Platform Boyd & Ellison Goodstein رابطة خودشيفتگي و استفاده از شبکههای برخط اختصاص داده شده بود، بوفاردي 1 و کمپبل (2008) دريافتند که کاربران خودشيفته، تمايل بيشتري براي انجام فعاليتهاي اجتماعي دارند و همچنين به رفتارهاي خودتبليغي بيشتري مبادرت میورزند.
به همين ترتيب، يافتهها نشان داد که خودباوري، بر زماني که فرد براي تارنماهاي شبکههای برخط صرف ميکند، هیچ تأ ارد 9 ; Hancock"/>; Hancock"/> (2011) از محققان دانشگاه کرنل، در تحقي Clinical conditions Coping abilities Taylor & Brown Percell AnFrimer & Marjouri Nadler Valkenburg Banczyk Kramer & Winter Gonzales & Hancock رابطه بين استفاده از شبکههای اجتماعي برخط و خودباوري به اين نتيجه رسيدند که فيسبوک خودباوري افراد را بهبود ميبخشد.
براي بررسي اين موضوع ميتوان فرضيه زير را مطرح کرد: بين عضويت در شبکههای اجتماعي و خودباوري آنها در ارتباطات میانفردی برون خط رابطه وجود دارد.
در ضمن، پيوستن به شبکههای اجتماعي هر سه نياز ـ شمول، محبت و کنترل ـ را پاسخ میدهد؛ بهویژه اينکه، افراد به شبکههایی مانند فيسبوک میپيوندند که میتوانند محتواي آنها را خودشان 9 xt=" Loop"/>xt=" Loop"/> باقي بمانند و روابطشان را با دوستان و ديگران حفظ کنند بدون اينکه نگران محدوديتهاي زماني و Mccroskey & Wheeles Jackson Hill Baumesiter & Leary Inclusion Affection Schutz Ridings & Gefen Loop همانطور که گفته شد، کاربران تارنماهاي شبکة اجتماعي با پيوستن به اين شبکههای برخط، فارغ از محدوديتهايي که در برقراري ارتباطات چهرهبهچهره و برون خط دارند، میتوانند به نياز به همبستگي خود پاسخ دهند.