چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه و سهم نسبی انواع رفتارهای معلم در تبیین سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، دانش آموزان دوره متوسطه دبیرستانهای شهر اصفهان بودند که از میان آنان سیصد دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه های رفتارهای معلم، سرزندگی و انگیزش درونی پاسخ داده اند. بخشی از یافته های این پژوهش نشان داده است که از میان رفتارهای مرتبط با سرزندگی معلم، اشتیاق معلم (0.31)، حمایت استقلالی (0.27) و دانش زیربنایی (0.21)، و از میان رفتارهای مرتبط با انگیزش درونی معلم، اشتیاق معلم (0.41) و تنوع روش (0.29)، بیش از دیگر رفتارهای معلم تبیین کننده سرزندگی و انگیزش درونی دانش آموزان هستند.
خلاصه ماشینی:
"پیامدهای آموزشی بااهمیت،در پرتو انگیزشدرونی دانشآموزانی تحقق مییابد که با تائید پژوهشهای تجربی،تأثیر آن بر متغیر نمره وپیشرفت تحصیلی(گاتفرید6،1990)،میزان و گستره مطالعه(ویگ فیلد و گاتری7،1997)،(1)- msaisuhteE (2)- la te kcirtaP (3)- la te iceD (4)- uaessuoR (5)- yeweD (6)- deirfttoG (7)- eirhtuG & dleifgiW بازشناسی و یادآوری موضوع(روینگر و زیناک1،1985)،درک مطلب(رایان،کونلو پلانت2،1990)،خلاقیت(کاستنر،رایان،برنی یری،و هولت31984)،عواطف مثبت(کارگرفرد،عریضی و بهادران،1383)و همینطور عواطف مثبت در مدرسه(پاتریک،اسکینر و کونل41993)را شامل میشود.
(1)- edeW & ralleC (2)- snikwaH & elznE,dliW (3)- ireeiportsaM & sggurcS,mahgirB (4)- nilraM (5)- trawetS (6)- lluH & LIG,ttelliG,trruocnetteB (7)- namdleF (8)- nallimcM (9)- nayR & ressaK (10)- kciredreF & nayaR اشتیاق و سرزندگی از نظر مفهومی با یکدیگر شباهت دارد،با این تفاوت که تظاهررفتاری انرژی روانی در شورمندی و اشتیاق و تظاهر ذهنی آن در سرزندگی است.
هدف پژوهش حاضر،بررسی رابطه میان رفتارهای معلم(شامل:اشتیاق معلم،حمایتاستقلالی،دانش زیربنایی،آمادگی برای کلاس،ایضاح مطالب،افزایش دلبستگی دانشآموزان،یادگیر تجربی،و آرامش)با سرزندگی و انگیزش درونی دانشآموزان است.
افتههای پژوهش در جدول 3 ضریب همبستگی میان رفتارهای معلم با انگیزش درونی دانشآموزان و نیزسرزندگی آنها آورده شده است.
آمارهای توصیفی مدل رگرسیون برای متغیر ملاک انگیزش درونی (به تصویر صفحه مراجعه شود)جدول شماره 5 نشان میدهد که در مجموع 0/41 از سرزندگی دانشآموزان توسطرفتارهای معلم پیشبینی میکند.
آمارهای توصیفی مدل رگرسیون برای متغیر ملاک سرزندگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 8 نشان میدهد که در مجموع 0/47 از سرزندگی دانشآموزان رارفتارهای معلم پیشبینی میکند.
یافتههای این پژوهش نشان داد که اشتیاق معلمان با انگیزش درونی دانشآموزانو سرزندگی آنها بیش از دیگر رفتارهای معلم ارتباط دارد.
E,iceD ehT:noitacude dna noitavitoM."