چکیده:
حرکت جهانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای تغییر ساختار آموزشی،با دگرگونی جوامع از جوامع سنتی به جوامع دانایمحور و بهرهگیری از شرایط نوین ارتباطی پدید آمده است.مسئولان کشور تغییر شرایط جهانی و نیاز به تغییر در نظام آموزشی کشور را به خوبی درک کردهاند.و این امر به وضوح در اسناد مصوب وزارت آموزش و پرورش به چشم میخورد. مسئولان به خوبی آگاهند که آنچه در جامعهء دانایی محور ارزش محسوب میشود،تولید علم و دانش است.میتوان مدارس هوشمند را فضایی آموزشی در نظر گرفت که تحقق جامعهء دانایی محور را میسر خواهد ساخت. در این مقاله با بهرهگیری از روش تحقیق پیمایشی،چالشهای توسعه مدارس هوشمند در ایران مورد بررسی قرار گرفته،و راهکارهایی برای رفع این چالشها ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"حال به یکی از مدلهای آلترناتیوی که میتواند به جای مدارس هوشمند در آموزش و پرورش به کار گرفته شود،میپردازیم؛بر اساس این مدل،فناوری اطلاعات و ارتباطات به کمک شبکه اینترنت گستره مناسب،و ایجاد فرصتهای لازم برای خلق ایدههای جدید،و توسعه و تکامل آنها،وارد عرصه رقابت شده،و در نتیجه برای ایدههای پویا و برتر امکان دوام و بقا فراهم میسازد؛به عبارت دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات برایدانشآموزان و نوجوانان ابزاری توانمندساز است که فرصتهایی یکسان با هم نسلان آنان را در گستره جهانی بری ایشان فراهم میکند؛این امر با استفاده از آموزش (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3.
برای انتخاب مدارس فوق جهت اجرای طرح،معیارهای زیر در نظر گرفته شدهاند(آموزش و پرورش تهران،6831): وجود آمادگی،انگیزه و درک ضرورتهای کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت مدرسه؛ دارا بودن حداقلی از سابقه فعالیتهای فناوری اطلاعات در مدرسه؛ دارا بودن حداقل فضای فیزیکی مورد نیاز اجرای طرح در مدرسه؛ مدرسه انتخاب شده،نمودی از واقعیتهای آموزش و پرورش و قابل تعمیم به سایر مدارس کشور باشد.
چالشهای توسعه مدارس هوشمند در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) در این قسمت از تحقیق،برآنیم تا با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری،از میان 91 چالش شناخته شده،چالشهای اصلی را از نظر خبرگان شناسایی کرده و به اولویتبندی آنها بپردازیم.
رتبهبندی چالشهای توسعه مدارس هوشمند در ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول شماره(4)مشاهده میشود،اساسیترین چالشهای توسعه مدارس هوشمند عبارتند از: نبود قوانین و مقررات مورد نیاز در وزارتخانه؛با توجه به اینکه در مدارس هوشمند، کنترل،نظارت و ارزشیابی مبتنی بر فناوری رایانه بوده و به صورت هوشمند انجام میشود،بسترهای قانونی مورد نیاز این مدارس با مدارس سنتی متفاوت است."