Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقش خودکارآمدی ادراک شده در عملکرد ریاضی مقاله

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (‎13 صفحه - از 103 تا 115 )

چکیده:

در این پژوهش، رابطه میان خودکارآمدی ادراک شده و عملکرد ریاضی بررسی شده است. از جامعه آماری این تحقیق که دانش‌آموزان سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران هستند، 390 دانش‌آموز که در سال تحصیلی 80-1379 مشغول به تحصیل بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. هدف تحقیق، بررسی رابطه میان خودکارآمدی و پیشرفت در درس ریاضی و آگاه شدن از تفاوتهای احتمالی میان دختران و پسران در متغیرهای خودکارآمدی و پیشرفت ریاضی است. اطلاعات لازم از طریق اجرای پرسشنامه خودکارآمدی شرر (1982) و کارنامه دانش‌آموزان به دست آمده است. داده‌ها با روشهای آماری همبستگی و آزمون t برای دو گروه مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد که میان خودکارآمدی و پیشرفت در ریاضی رابطه‌ای مثبت و معنادار وجود دارد، اما تفاوتی معنادار میان دختران و پسران در زمینه خودکارآمدی و پیشرفت ریاضی ملاحظه نشد.

خلاصه ماشینی:

"یافته‌های پژوهش همان طور که اشاره شد، هدف از این پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی ادراک شده و پیشرفت ریاضی در دوره راهنمایی شهر تهران است. فرضیه اول: در قسمت تحلیل استنباطی، ابتدا این فرضیه مطرح است که میان خودکارآمدی ادراک شده و پیشرفت در ریاضی رابطه وجود دارد. بنابراین برای وارد شدن در بحث مربوط به یافته‌های این تحقیق در چارچوب نظری، برخی از پژوهشها ذکر می‌شود: نظریه‌پردازان شناختی ـ اجتماعی فرض کرده‌اند که باورهای خودکارآمدی ـ یعنی قضاوتهای افراد دربارة تواناییهایشان نسبت به انجام دادن تکلیف ـ تعیین کننده مهم انگیزش تحصیلی، انتخابهای شغلی و عملکردند (بندورا، 1986، پاجاریز، 1992، اسچانک، 1991). همچنین در تایید فرضیه اول، فراتحلیل از مطالعات چاپ شده میان سالهای 1988-1977 نشان داده است که باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارند (مولتون و براون، 1991). در کل نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که میان خودکارآمدی ادراک شده و عملکرد ریاضی رابطه مثبت وجود دارد و مقدار همبستگی بالا نشان دهندة رابطه قوی میان این دو متغیر است و این در تائید نتایج پژوهشهای تاکمن، سکتن، (1990)، سانا و پاسیچر (1994)، مولتون و براون (1991)، هاکیت و بیتز (1989)، پاجاریز و میلر، 1994 است. The role of mathematics self-efficacy in the choice of math-related majors of college women and men: a path analysis. Hall, M and Pontoon, M (2005), Mathematics self – efficacy of college freshman, Journal of development education, vol, 28, ISS. 3. Kranzler, J, & pajares. Pajares, F & Miller, M. Self efficacy, self – concept, and academic achievement, Psychology of Education, New York. Zelden, A, & Pajares, F."

کلیدواژه ها:

دانش‌آموزان ، خودکارآمدی ادراک شده ، عملکرد ریاضی ، پسران و دختران

کلید واژه های ماشینی:

خودکارآمدی ، خودکارآمدی ادراک‌شده در عملکرد ریاضی ، رابطه میان خودکارآمدی ادراک‌شده ، خودکارآمدی ادراک‌شده ، عملکرد ، دختران ، رابطه میان خودکارآمدی ، دانش‌آموزان ، بررسی نقش خودکارآمدی ادراک‌شده ، بررسی رابطه میان خودکارآمدی


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.

تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.

You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.