چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی روایی، پایایی و هنجاریابی مقیاس قابلیت سازمانی در بین دبیران دوره راهنمایی تحصیلی شهر اصفهان به مرحله اجرا در آمده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دبیران دوره راهنمایی در سال تحصیلی 89- 1388 تشکیل می دادند که تعداد 506 نفر آنان به روش تصادفی ساده و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهن و همکاران (2000)، به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس قابلیت سازمانی چیوا و همکاران (2007) در مورد آنها اجرا گردید. پژوهش در پایایی از ضرایب آلفای کرونباخ، اسپیرمن- براون، گاتمن و در روایی از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب آلفای کرونباخ برای مقیاس قابیلت یادگیری سازمانی برابر 0.92 و برای خرده مقیاس های تجربه اندوزی، ریسک پذیری، تعامل با محیط خارجی، گفت وگو و تصمیم گیری مشارکتی به ترتیب 0.85، 0.60، 0.71، 0.84، 0.50 بوده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی گویه های مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی نشان داد که این مقیاس دارای پنج عامل با شاخص های برازش مطلوب می باشد. همچنین این مقیاس یک ابزار تشخیصی است که مدیران می توانند میزان قابلیت سازمانی را در مدارس و نواحی آموزشی به کمک آن تعیین کنند و بر حسب جداول هنجار، پس از تشخیص نقاط قوت و ضعف، رهنمودهایی برای بهبود ارائه نمایند.
خلاصه ماشینی:
"جامعۀ آماریاین پژوهش را کلیۀ دبیران دورۀ راهنمایی در سال تحصیلی 89-1388 تشکیل میدادندکه تعداد 506 نفر آنان به روش تصادفی ساده و براساس فرمول تعیین حجم نمونه کوهنو همکاران(2000)،به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند و مقیاس قابلیت سازمانی چیوا وهمکاران(2007)در مورد آنها اجرا گردید.
به زعم استیونس37(1996)تحلیل عاملی اکتشافی بیشتر به عنوان یک روش&%04019AONG040G% تدوین و تولید تئوری و نه یک روش آزمون تئوری در نظر گرفته میشود و در این تحلیلنمرههای مقیاس قابلیت یادگیری سازمانی نشان داد که این ابزار آنچه را باید اندازهگیری کند،میسنجد(به نقل از هومن،1384).
بررسی میانگین نمرات دبیران بیانگر دستیابی زنانبه میانگینهای بالاتر در ابعاد مقیاس و قابلیت و کشش بیشتر آنها در یادگیری سازمانی استو لازم است به عنوان یک گروه تأثیرگذار در آموزش و پرورش شهر اصفهان،برنامههای سازمانیو آموزشی دقیقتری برای آنها پیشبینی شود.
همچنین با توجه به اینکه قابلیت یادگیریسازمانی به عوامل تسهیلکننده یادگیری در سازمان میپردازد مدیران آموزش و پرورش دردوره راهنمایی میتوانند در ابتدای هر سال تحصیلی مقیاس مذکور را اجرا نمایند و با توجهبه نتایج،چنانچه قابلیت دبیران بالا بود به حمایت از ایدههای نو،کار تیمی،تفویض اختیار و توزیع دانش تخصصی بیشتر بپردازند و تعامل با محیط بیرون از مدرسه را افزایش دهند و اجباردر کلاسهای آموزش ضمن خدمت را کاهش داده و به تدریج حذف نمایند چرا که تعهد بهیادگیری از ویژگیهای مدارس و افرادی است که دارای قابلیت یادگیری بالا هستند و دلیلیوجود ندارد دبیرانی که درگیر در یادگیری هستند به کلاسهای غیر ضروری هدایت شوند.
96-783,(6)37,seidutS tnemeganaM fo lanruoJ,erutuf dna tneserp,tsap setabed a:sevruc gninrael lanoitazinagrO.
,(9)48,ecneicS tnemeganaM,scitsiretcarahc dna fo ytilibapac gninrael eht gnikramhcneB.
B,ddaL-ttocS dna gninrael lanoitazinagro gnitomorp rof seigetarts:gnikam-noisiced ni ."