چکیده:
در پژوهش حاضر میزان نیاز به راهنمایی شدن دانش آموزان دبیرستان های شهر تهران در شش زمینه جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه اصلی پژوهش عبارت بود از این که: بین دانش آموزان دبیرستانی از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی شدن در شش زمینه جسمانی، روانی، اجتماعی، شغلی، تحصیلی و مذهبی تفاوت وجود دارد. نمونه مورد نظر را 422 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران بودند. بدین ترتیب که ابتدا مناطق و مدارس با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و بعد از طریق نمونه گیری طبقه ای، تناسب جنس و نوع مدرسه در آن رعایت شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده از میان مدارس منتخب تعدادی کلاس برگزیده شد. روش تحقیق زمینه یابی و ابزار پژوهش پرسش نامه راهنمایی نیازهای دانش آموزان دبیرستانی است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی نظیر درصد، فراوانی و شاخص آمار استنباطی آزمون مجذور کای، ضریب همبستگی سامرز و ضریب تعیین استفاده گردید. نتایج پژوهش بیانگر این است که میزان نیاز دانش آموزان به راهنمایی شدن در زمینه های مختلف متفاوت است و نیاز تحصیلی در درجه اول و نیاز شغلی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب میتوان گفت در جامعهای که این نمونهاز آن انتخاب شده است بین دانشآموزان از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی در زمینه اجتماعیتفاوت وجود دارد به نحوی که براساس جدول شماره 1،29/75 درصد از دانشآموزان میزاننیاز به راهنمایی خود در زمینه اجتماعی را در حد به هیچ وجه و خیلی کم،42/61 درصد درحد متوسط و 27/61 درصد در حد زیاد برآورد کردهاند در صورتی که میزان نیاز به راهنماییدانشآموزان از حد متوسط به بالا در نظر بگیریم حدود 70/01 درصد از دانشآموزان در زمینهاجتماعی نیاز به راهنمایی دارند.
ازاینرو نتیجه گرفته میشود که اختلافبین فراوانیها به لحاظ آماری معنادار است بدین ترتیب در جامعهای که این نمونه از آن انتخابشده است بین دانشآموزان از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی در زمینه روانی تفاوت وجود دارد بهنحوی که براساس جدول شماره 1،28/25 درصد دانشآموزان میزان نیاز به راهنمایی خود درزمینه روانی را در حد به هیچ وجه و خیلی کم،39/71 درصد در حد متوسط 31/57 درصد درحد زیاد و خیلی زیاد برآورد کردهاند.
بدین ترتیب میتوان گفت از جامعهای کهاین نمونه از آن انتخاب شده است،بین دانشآموزان از لحاظ میزان نیاز به راهنمایی در زمینهتحصیلی تفاوت وجود دارد،به نحوی که براساس جدول شماره 1،20/06 درصد از دانشآموزانمیزان نیاز خود را به راهنمایی در زمینه تحصیلی را در حد به هیچ وجه و خیلی کم،40/75درصد در حد متوسط و 38/62 درصد در حد خیلی زیاد و زیاد برآورد کردهاند.
c,nworB latnem eht evorpmi ot rehtegot gnikrow lanoisseforp htlaeh latnem loohcs-non dna rolesnuoc E} {E .
www//:ptth morf deveirteR noitaicossA dr-3)hcaorppA ecitcarp A:gnilesnuoC dna ecnadiuG latnempoleveD."