چکیده:
هدف اصلی این پژوهش مقایسه مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه بوده است. روش پژوهش علی - مقایسه ای است و جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه دوره راهنمایی تحصیلی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 89-88 تشکیل داده اند. نمونه ای به حجم 381 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و از پرسش نامه مهارت های تفکر انتقادی فرم ب کالیفرنیا به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی، آزمون t در گروه های مستقل، t هتلینگ و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میانگین مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان مورد مطالعه 6.93 از 34 و در سطح ضعیفی قرار دارد. بین میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه و یک زبانه تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین تفکر انتقادی دانش آموزان دو زبانه، هم در مهارت کلی تفکر انتقادی و هم در برخی خرده مهارت های تشکیل دهنده آن، بالاتر از دانش آموزان یک زبانه است. نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره حاکی از معناداری رگرسیون بوده و متغیرهای زبان و جنسیت دانش آموز به ترتیب بیشترین سهم را در تبیین متغیر ملاک داشته است. بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت که دو زبانگی نه فقط تهدید نیست، بلکه در صورت توجه مناسب و به موقع به زبان مادری، می تواند به تقویت دیگر مهارت های شناختی و از جمله مهارت های تفکر انتقادی منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"y (**)کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور همدان {IBزبانه تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین تفکر انتقادی دانشآموزان دوزبانه،هم در مهارت کلی تفکر انتقادی و هم در برخی خرده مهارتهای تشکیلدهندۀ آن،بالاتر از دانشآموزان یک زبانه است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای پژوهش اطلاعات ارائه شده در جدول شماره(2)حاکی از آن است که میانگین مهارتهای تفکر انتقادی دانشآموزان مورد مطالعه 6/93 از 34 و در سطح ضعیف قرار دارد.
همچنین،مقایسۀ میانگین نمرۀ دانشآموزان دو زبانه و یک زبانه در مؤلفههای پنجگانۀ تشکیلدهندۀ تفکر انتقادی نشان میدهد که تفاوتهای مشاهده شده بین این دو گروه تنها در مهارتهای استنباط انتقادی و استدلال قیاسی در سطح(0/05- a ) معنادار است و تفاوتهای مشاهده شده در سه مؤلفۀ تحلیل انتقادی،استدلال استقرایی و ارزیابی انتقادی در سطح مورد اشاره معنادار نیست(جدول 3).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) &%04507AONG045G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که سطح مهارتهای تفکر انتقادی و مؤلفههای تشکیلدهندۀ آن در در هر دو گروه دانشآموزان مورد بررسی درحد پایینی قرار دارد.
علی رغم پایین بودن میانگین تفکر انتقادی دانشآموزان دو زبانه و یک زبانه در هر دو گروه مورد بررسی،یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بین مهارتهای تفکر انتقادی دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد و دانشآموزان دو زبانه در مجموع از سطح بالاتری از مهارت تفکر انتقادی در مقایسه با همتایان یک زبانه خود برخوردارند.
noitacudE rehgiH ni gninraeL dna gnihcaeT fo lanruoJ lanoitanretnI"enilpicsiD ynA roF krowemarF gniknihT lacitirC")6002(la te & R.
aera kroY weN ni nerdlihc gnikaeps-esenapaJ evitan gnoma ytiliba gnikniht tnegrevid ot redneg dna msilaugnilib fo eerged neewteb pihsnoitaler ehT ."