چکیده:
یکی از پی آمدهای هدایت آگاهانه فرآیند یادگیری به سمت کسب حد نصاب قبولی در امتحانات پایانی و نیز فراگیری سطحی و بدون عمق مفاهیم و مهارت ها و در واقع پرورش نامناسب ذهن و فکر یادگیرندگان، زیاد بودن آمار مردودی ها و ترک تحصیلکردگان است. برای رفع این معضل، دفتر آموزش و پرورش راهنمایی، پنج توصیه اساسی دارد که در پژوهش حاضر، میزان تاثیر آنها بررسی شده است. نتایج نشان داد که در میان ۷۰ سرگروه آموزشی و ۴۵۸ معلم منتخب استآنها، به ترتیب، آمار موافقان با « طرح سوالات امتحانی از محتوای تدریس شده در هر نوبت» ۱/۳۷ درصد و ۷/۳۹ درصد، با «تاثیر دادن نمرات ارزشیابی مستمر در امتحانات شهریورماه» ۴/۵۱ درصد و ۱۱/۵۶ درصد، با «حذف امتحانات نهایی از پایه سوم راهنمایی» ۶/۱۸ درصد و ۵/۲۲ درصد و به طور کلی با این سه راه کار ۳/۱۴ درصد و ۸/۱۳ درصد است. نمره های فرضی به دست آمده از دخالت دادن نمرات ارزشیابی مستمر نوبت دوم مردودشدگان پایه های اول، دوم و سوم در نمره امتحانات دروس تجدیدی شهریور ماه آنان، به ترتیب برابر با ۷۱۱/۶، ۰۴۴/۶ و ۰۳/۸ و به مراتب کم تر از حد نصاب قبولی است.
One of the consequences of deliberate conducting of the process of learning towards gaining the minimum criteria to pass the final exams without a deep understanding of the concepts and skills; and in fact، inappropriate education of mind and thought of learners، through several exams quite similar to the final exams have resulted in high rates of failure and drop-out. The Bureau of Lower Secondary Education has proposed six strategies to overcome the above mentioned problems. The results of this study showed that among 70 heads of educational groups (HEG) and 458 teachers selected from among all provinces، 37.01% of the HEG and 39.7% of teachers agreed upon that the contents of the exams should be determined by the contents of the text-books for each semester; 51.4% and 56.11% agreed upon with the influence of the results of the continuous evaluation scores on Shahrivar re-exams، 18.6% and 22.5% of them agreed upon the elimination of the third grade final exams as ، and14.3% and 13.8% of them agreed upon the first three strategies. The hypothetical scores gained through the use of the failed students' second semester of continuous evaluation results at grades 1، 2، and 3 at their Shahrivar re-exams are 6.711، 7.044 and 8.031، and is less than the required score for passing the exams.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب هماهنگی درونی بخش های تشکیل دهنده پرسشنامه نظر سنجی از سرگروههای آموزشی و معلمان منتخب ۹ استان کشور مقوله های مورد ارزشیابی تعداد سؤال سرگروه آموزشی (se) rtt معلمان (se) rtt موافقت با طرح سؤالهای امتحانی از محتوای تدریس شده در هرنوبت ۱۱ (۲۸/۳) ۸۱۴/۰ (۴۲/۳) ۸۰۴/۰ موافقت با دخالت دادن نمرات ارزشیابی مستمر در نتیجه امتحانات پایانی شهریور ماه ۷ (۳۳/۲) ۷۹۲/۰ (۶۲/۲) ۷۶۷/۰ موافقت با حذف امتحان نهایی از پایه سوم راهنمایی ۲۵ (۷۲/۴) ۹۲۶/۰ (۲۴/۵) ۹۱۹/۰ موافقت کلی با راهکارهای پیشنهادی دفتر راهنمایی تحصیلی برای کاهش آمار مردودی ۸ (۴۹/۲) ۸۲۷/۰ (۷۰/۲) ۷۷۵/۰ خطای استاندارد اندازه گیری :se ضریب هماهنگی درونی( آلفا کرونباخ) : rtt * ضرایب هماهنگی درونی چهار بخش تشکیل دهنده پرسشنامهها در حد مطلوب بوده است.
London, NewYork: Routledge Falmer, Taylor & Fronsis Group Orrell, J(1996) Assessment of student learning: a problematised approach , paper presented at the higher education Research Development Society of Australasia, Flinders University, South Australia Ramsden, P(1992) Learning to Teach in Higher Education , Routledge, London and New York Ramsden, P(1984) The context of learning, in the Experience of Learning, ed F Marton, D Hounsell and Entwistele, Scottish Academic Press, Edinburgh Reynolds, Cecil R."