چکیده:
بر اساس انتقادهايي كه از مباني علم جديد، پيرامون مسائل هويت ملي و هويت اجتماعي در پِي پديده جهاني شدن به ويژه در بخش آموزش زبان هاي خارجي و برنامه ريزي زباني در شاخه جامعه شناسي زبان، صورت گرفته مفاهيم تازه تري همچون «دانش بومي» و «بومي سازي» به وجود آمده اند. در اين راستاست كه نظام آموزشي مي تواند نقش بي بديلي در شكل دهي به هويت ملي افراد هر جامعه ايفا كند. در اين ميان كتاب هاي درسي و محتواي آموزشي را بايد ابزاري اساسي در انتقال مفاهيم، ارزش ها، هنجارها و حتي آموزه هاي فرهنگي و مذهبي در ميان افراد جامعه دانست كه در شكل دادن به شخصيت كودكان و نوجوانان جامعه نقش مهمي دارد. هدف آموزش در عصر حاضر، حفظ و اعتلاي هويت و ارزش هاي ملي دانش آموزان، ضمن حضور در دهكده جهاني است. بر اين اساس، پژوهش حاضر قصد دارد به نقد فضاي بومي سازي شده در كتب درسي آموزش زبان انگليسي و فرانسه بپردازد. پژوهش حاضر از نظر ماهيت و روش، اسنادي- تحليلي است و در آن براي تجزيه وتحليل اطلاعات، از روش تحليل محتواي كيفي استفاده شده است. جامعه آماري شامل كتاب هاي دوره راهنمايي زبان فرانسه و كتاب هاي پايه هفتم و هشتم زبان انگليسي است. از پژوهش اين نتيجه به دست آمد كه مولفه هاي هويت ملي در كتاب هاي زبان انگليسي به مراتب بيشتر از كتاب هاي درسي زبان فرانسه است. علي رغم حضور كم رنگ برخي از ابعاد هويت ملي و يا فقدان پردازش مناسب و متوازن برخي از ابعاد ديگر در كتب هر دو زبان، بااين حال واردنمودن مولفه هاي هويت ملي و بومي سازي كتاب هاي درسي، اقدامي ارزشمند مي باشد.
خلاصه ماشینی:
نقد فضای بومی سازی شده در کتب درسی آموزش / زبان های خارجی / زهرا داورپناه ٭ سیدبهنام علوی مقدم ٭٭ بهاراله دانه ٭٭٭ چکیده : بر اساس انتقادهایی که از مبانی علم جدید، پیرامون مسائل هویت ملی و هویت اجتماعی در پی پدیدة جهانی شـدن به ویژه در بخش آموزش زبان های خارجی و برنامه ریزی زبانی در شـاخة جامعه شناسـی زبـان ، صورت گرفتـه مفاهیم تازه تری همچـون «دانش بومی » و «بومی سـازی » به وجـود آمده اند.
رشــد شــخصیت و تحکیم هویت و نظام ارزشی ملی ، دینی و انسانی دانش آموزان ایرانی مهم ترین وظیفة تربیتی آموزش وپرورش اســت و تربیت شهروندانی محلی ، ملی و جهانی و مهارت های زندگی انسانی از طریق آموزش درست اندیشیدن ، باید بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های درسی مدارس در نظر گرفته شود (لطف آبادی ، ۱۳۸۵).
بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی فضای بومی شــدة و میزان حضور مؤلفه های هویت ملی در کتاب های درسی آموزش زبان انگلیسی پایة هفتم و هشــتم و زبان فرانسه دورة راهنمایی اســت .
نتیجه گیری در راســتای پاسخ به ســؤالات تحقیق می توان این گونه بیان داشت که رئوس کلی مطرح شده در اســناد کلان آموزش وپرورش پیرامون بومی سازی ، موردتوجه مؤلفان کتاب های زبان فرانســه و انگلیســی قرار گرفته اســت ، ولی تا رســیدن به وضعیت مطلوبی که تمامی ابعاد هویت ملی در منابع درسی زبان های خارجی به شکل متناسب و متعادل وارد شوند، به برنامه ریزی و مطالعات عمیق نیاز است .