چکیده:
ازآنجاکه ناتوانی در مهارت حل مسئلة اجتماعی در دانش آموزان قربانی قلدری یکی از عوامل تشدید و تداوم قربانی شدن این گونه افراد است، هدف این پژوهش آموزش حل مسئلة اجتماعی و تعیین میزان اثربخشی آن بر کاهش قربانی شدن این دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه بود. جامعة آماری مورد مطالعه یکی از دبیرستان های دخترانه دورة اول شهر تبریز در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ بود که به صورت تصادفی از بین مدارس نواحی پنج گانة تبریز انتخاب شد و نمونة آماری نیز شامل ۳۰ دانش آموز قربانی قلدری بود که به روش خوشه ای تصادفی در چند مرحله انتخاب و به شیوة تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش طی ۸ جلسه تحت آموزش برنامة حل مسئلة اجتماعی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از مقیاس قربانی قلدری کالیفرنیا استفاده شد. داده ها به وسیلة ۱۶ SPSS با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد، آموزش حل مسئلة اجتماعی بر کاهش رفتار قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری، تاثیر معناداری داشته است (۰/۷۳= ŋ و۰/۰۰۱>P و (۴۷/۳۲ و ۱/۳۱) =df و ۹۳/۷۴= f). ازآنجاکه نتایج، بیان گر اثربخشی آموزش حل مسئلة اجتماعی بر کاهش قربانی شدن دانش آموزان بود. پیشنهاد می شود که این برنامه به عنوان بخشی از دوره های آموزش ضمن خدمت متولیان درگیر با دانش آموزان، جهت ارتقای مهارت های مقابله ای دانش آموزان قربانی قلدری قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"در داخل کشور نیز نتایج پژوهش های بیرامی ، هاشمی ، بدری و دبیری (١٣٩٥)، کاشانی وحید، افروز، شکوهی یکتا، خرازی و غباری بناب (١٣٩٥)، شیری ، ولی پور و مظاهری (١٣٩٢)، نادری ، پاشاو مکوندی (١٣٨٦)، مرادی ، اعتمادی و نعیم آبادی (١٣٨٩) و احدی ، میرزایی ، نریمانی و ابوالقاســمی (١٣٨٨) نشان داد آموزش مهارت های اجتماعی از جمله حل مسئلۀ اجتماعی بر بهبود نگرش ، جرئت مندی ، مدیریت اســترس ، خودکارآمدی ، تنظیم هیجان ، کاهش خشــونت و ابراز وجود دانش آموزان مؤثر بوده و رفتار قربانی شدن دانش آموزان را کاهش داده است .
نتایج جدول ٣ نشان می دهد که F محاسبه شــده (٢/١٣) در سطح ٠/٠٥> بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش ، طراحی و بررسی تأثیر آموزش برنامۀ حل مسئلۀ اجتماعی بر میزان قربانی شدن دانش آموزان قربانی قلدری بود.
پیشنهاد می شود جهت بررســی میزان ماندگاری تأثیر آموزش برنامۀ حل مسئلۀ اجتماعی بر متغیرهای وابســته و اطمینان از پایداری بیشــتر اثر آن بر دانش آموزان قربانی قلدری در پژوهش های آتی مرحله پیگیری نیز مدنظر قرار گیرد.
Bullying and victimisation in school children: the role of social identity, problem- solving style, and family and school context.
Examining the Relationship of Social Skills, Problem Solving and Bullying in Adolescents.
The roles of emotional competence and social problem-solving in the relationship between physical abuse and adolescent suicidal ideation in China.
Felix, Sharkey, Green,Furlong Tanigawa 11.
Williford, Boulton, Noland, Little, Kärnä, and 44.
Leutner, Fleischer, Wirth, Greiff Funke 50.
Becker, Jacobs, Reinecke, Silva March"