چکیده:
سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی یکی از مباحث چالشبرانگیز در آموزش زبان خارجی است، بهخصوص هنگامی که جایگاه فرهنگ در آموزش زبان خارجی موردبحث قرار میگیرد. هدف از این پژوهش شناسایی محدودۀ سنی مناسب آموزش زبان خارجی با تأکید بر زبان انگلیسی و با توجه به عوامل فرهنگی است. در این پژوهش از روش سنتزپژوهشهای انجامشدۀ مرتبط استفاده شد. در مرحلۀ اول سنتزپژوهی، با تعیین محدودۀ زمانی پژوهش، از سال ۱۹۶۱ تا ۲۰۲۰، و جستوجوی الکترونیکی تعداد 81 منبع بهعنوان جامعۀ پژوهش شناسایی شد. در ادامه با لحاظکردن روش نمونهگیری هدفمند طی دو مرحله «غربالگری» ۱۹ پژوهش برای مرحلۀ بعد انتخاب شد. در مرحلۀ دوم، پژوهشهای انتخابشده با استفاده از جداول تشریح فیزیولوژیک تجزیهوتحلیل و واکاوی شدند. نتایج حاصل از واکاوی وارد مرحلۀ سنتز شد که دارای دو زیرمرحلۀ سنتز تجمیعی و ترکیبی است. در مرحلۀ سنتز، دادهها با هدف کدبندی تلفیق شدند که حاصل آن کدهای باز، محوری و گزینشی بود. کدهای گزینشی توانش بینفرهنگی، آگاهی فرهنگی ـ انتقادی، یادگیری زودهنگام فرهنگ زبان دوم و زمان موردنیاز برای شکلگیری فرهنگ زبان اول و دوم را شامل میشد. یافتهها حاکیاز آن است که بیشتر پژوهشگران به اشتراکنظر در خصوص سن مناسب شروع آموزش زبان خارجی با توجه به عوامل فرهنگی در محدودۀ سنی زیر 12سالگی و با تأکید بر محدودۀ سنی کودکان کمسنوسال (۳-۵) دست یافتهاند. نتایج پژوهش حاضر میتواند مورداستفادۀ سیاستگذاران آموزش زبان خارجی قرار گیرد.
The appropriate age to start teaching a foreign language is one of the most challenging topics in the foreign language education, especially when the position of culture in such education is discussed. The aim of this research was to identify the appropriate age range for foreign language education (focusing on English) and considering the cultural factors. In this research, the method of synthesis of the related studies was used. In the first stage of research synthesis, 81 sources were identified as the research population by determining the time range of the research, from 1961 to 2020, and searching electronically. Then, 19 studies were selected for the next stage using the purposeful sampling method during two "screening" phases. In the second stage, the selected researches were analyzed using the physiological analysis tables. The results of the analysis were entered into the synthesis stage, which has two sub-stages of aggregate and combined synthesis. In the synthesis stage, the data were integrated with the purpose of coding, which resulted in open, axial and selective codes. The selective codes included the intercultural competence, cultural-critical awareness, early learning of second language culture, and the time required for the formation of the first and second language culture. Findings indicated that most researchers have reached a consensus regarding the appropriate age to start teaching a foreign language according to the cultural factors in the age range of below 12 years and with emphasis on the age range of young children (3-5). The results of the present study could be used by foreign language education policy makers.