چکیده:
نتیجهگیری:راهبردهای خودتنظیمی قابل آموزش و یادگیری هستند و در صورت آموزش صحیح اثرات آنها در طول زمان پایدار است. مطالعات انجام شده در زمینه آموزش ریاضی حاکی از این است که آموزش ریاضی به ندرت توانایی حل مسئله را در دانشآموزان ایجاد کره است.این موضوع سبب شده است که متخصصان آموزش ریاضی به آسیبشناسی این پدیده بپردازند.آنان در پی انجام دادن مطالعاتی در این زمینه دریافتند که لازمه موفقیت در حل مسائل ریاضی، علاوه بر اکتساب اصول مفاهیم ریاضی،مجهز شدن به راهبردهای خودتنظیمی است.هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی فوری2(اثربخشی بعد از آموزش)و تداومی3(اثربخشی در طول زمان)تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خود تنظیم کردن نمودن یاد گیرندگان و عملکرد آنها در حل مسئله ریاضی است.در این پژوهش 181 دنشآموز دختر پایه سوم راهنمایی مدارس دولتی سه منطقه شهر تهران با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند.از پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی و آزمون حل مسئله ریاضی به منزله پیشآزمون،برای اجرا در دو گروه استفاده شد.گروه آزمایشی در حدود 8 هفته راهبردهای خودتنظیمی را در متن آموزش ریاضی و گروه کنترل به روش سنتی آموزش را دریافت کردند.در پایان آموزش و به فاصله یک ماه پس از آموزش،هردو گروه مجددا آزمون خودتنظیمی و فرم موازی آزمون حل مسئله ریاضی را دریافت کردند.نتایج نشان داد که پس از آموزش تفاوتی معنادار در راهبردهای خودتنظیمی و آزمون حل مسئله ریاضی گروه آزمایشی ایجاد شده است.گروه آزمایشی پس از گذشت یک ماه برتری خود را در هردو حوزه راهبردهای خودتنظیمی و حل مسئله ریاضی حفظ کرده بود.
خلاصه ماشینی:
"در همین زمینه یافتههای پژوهشی متلر1(4991)و فولاد چنگ(2831)حاکی از آن است که آموزش راهبردهای خودتنظیمی یا به عبارتی خودتنظیمگر نمودن یاد گیرندگان در فرایند یادگیری،منجر به افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان در حوزههای مختلف از جمله حوزههای پیچیده مثل حل مسئله ریاضی میشود و مهمتر اینکه اثر ایجاد شده در طول آموزش تقریبا پایدار و در مقابل فراموشی مقاوم است.
نتایج تحلیل واریانس همراه با اندازهگیری مکرر برای بررسی اثر گروه و تکرار آزمون در مؤلفه آزمون خودتنظیمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که نتایج جدول بالا نشان میدهد،مقدار F میان آزمودنی برابر با 873/96 است که نشان میدهد تفاوت میان دو گروه آزمایش و کنترل در یادگیری راهبردهای خودتنظیمی در سطح /001 p>0 معنادار است و با توجه به جدول شماره 2 مشخص میشود که نمره گروه آزمایش در آزمون خودتنظیمی بعد از آموزش بیشتر از گروه کنترل است.
انجام مطالعه پیگیری نیز نشان داد که افزایش نمودار آزمودنیهای گروه آزمایشی در آزمون خودتنظیمی در یادگیری و حل مسئله ریاضی در طول زمان تقریبا ثابت بوده است.
این محققان در مطالعه خود دریافتند که آموزش راهبردهای خودتنظیمی اعم از شناختی،فراشناختی و انگیزشی عملکرد دانشآموزان را در برخورد با کلیه موقعیتها به ویژه موقعیتهای پیچیده از قبیل حل مسئله ریاضی ارتقا میبخشد و برخورد با موقعیتهای مختلف را برای آنها آسان میسازد و این ارتقا در طول زمان ثابت است.
The effects of cognitive and metacognitive strategy instruction on mathematical problem solving of middle school students with learning disabilities."