خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطة بین سبکهای تصمیمگیری خرید، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی مصرفکننده انجام یافته است. در گام نخست مصرفکنندگان، بر اساس مشابهت در سبک خرید، در سه خوشه دستهبندی شدند. سپس، به تحلیل رفتار خوشهها بر اساس سبک تصمیمگیری، ابعاد نوجویی ذاتی، و ابعاد شخصیتی نئو پرداخته شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین سه خوشة شناساییشده در ابعاد نوجویی ذاتی و سه بعد شخصیتی نئو (رواننژندی، اشتیاق به تجارب تازه، و درونگرایی) تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین خوشهها در دو بعد شخصیتی نئو (توافقپذیری و وظیفهشناسی) تفاوت مشاهده میشود. همچنین، مطالعة مبانی نظری نشان داد که از سه بعد نوجویی مصرفکننده بعد نوجویی ذاتی ارتباط قویتری با ابعاد شخصیتی دارد. بنابراین، ارتباط ابعاد نوجویی ذاتی با ابعاد شخصیتی تجزیه و تحلیل شد. نتایج بیانگر ارتباط مستقیم بعد شخصیتی رواننژندی با نوجویی احساسی است و بین سایر ابعاد شخصیتی نئو با نوجویی احساسی و شناختی رابطة معنیداری مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
خوشه بندی مشتریان بر اساس سبک خرید و بررسی ارتباط آن با ابعاد نوجویی ذاتی و ابعاد شخصیتی نئو سید محمد طباطبایی نسب ١، خدیجه ارجمند٢ تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطة بین سبک های تصمیم گیری خرید، ابعاد نوجـویی ذاتی ، و ابعاد شخصیتی مصرف کننده انجام یافته اسـت .
ساختار پرسشنامه تعداد متغیر بعد آلفا منبع سنجه حساسیت به کیفیت کالا 7 حساسیت به نام تجاری کالا 6 حساسیت به جدیدبودن و مدروز بودن کالا 5 سبک لذت گرایی و تمایل به خرید به عنوان سرگرمی ٥ اسپرولز و کندال 797 تصمیم گیری حساسیت به قیمت 3 0/ (1986) تمایلات بدون برنامه ریزی و قصد قبلی 5 سردرگرمی مصرف کننده به واسطة انتخاب های فراوان 4 وفاداری به یک نام تجاری 4 / نوجویی شناختی 8 735 نوجویی ذاتی 0/ ونکاترامان و نوجویی احساسی 8 ٠/٧٩٠ پرایس (١٩٩٠) / روان نژندی 12 اشتیاق به تجارب تازه 12 مک کرا و کاستا ابعاد شخصیتی نئو درون گرایی 12 0/788 (1985) وظیفه شناسی 12 توافق پذیری 12 جامعة آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه های بندرعباس هستند.