خلاصة:
با گسترش روزافزون فناوریهای جدید و ورود آن به عرصههای مختلف زندگی بشر، خرید و فروش کالا نیز با تحولهایی همراه بوده است. امروزه مراجعة حضوری به فروشگاهها، تنها شیوة خرید کالا نیست، بلکه فروشگاههای مجازی بسیاری در شبکة جهانی اینترنت وجود دارد. عوامل بیرونی و درونی بسیاری، تمایل افراد به خرید از فروشگاههای برخط را تحت تأثیر قرار میدهد. این پژوهش، تأثیر عامل درونی شخصیت بر تمایل افراد به خرید الکترونیکی را بررسی کرده است. بدین منظور، پرسشنامۀ پژوهش، در اختیار 130 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه اصفهان قرار گرفت و از آنها دربارۀ خرید تجهیزات جانبی موبایل و کامپیوتر سؤال شد. بهمنظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بهدستآمده از 100 پرسشنامۀ قابل تجزیه و تحلیل نشان داد ویژگی قضاوتی بودن با ضریب 70 درصد، بیشترین تأثیر را بر تمایل به خرید الکترونیکی دارد. پس از آن، درونگرایی با ضریب 54 درصد و فکری بودن با ضریب 37 درصد بر تمایل به خرید الکترونیکی اثر دارند. در نهایت ویژگی حسی بودن با ضریب 27 درصد، تأثیر ناچیزی بر تمایل به خرید الکترونیکی میگذارد.
ملخص الجهاز:
MBTI شده است و فقط تأثیر عوامل فردی و به طور خاص ، شخصیت خریداران بر تمایل آنها بـه خریـد الکترونیکی در برابر سنتی بررسی می شود.
مشخص شدن تأثیر شخصیت افراد بر تمایل آنها به خریـد الکترونیکـی کـالا، مـی توانـد بـه صاحبان فروشگاه های مجازی برای ترغیب افراد به خرید از این فروشگاه هـا کمـک کنـد.
ادامة جدول ١ عنوان متغیرها تـــأثیر درگیـــری ذهنـــی و ویژگی های شخصیتی افراد بر خرید آنی پوشاک متغیرهای مـدل شخصـیتی پـنج بــزرگ ، تمایــل بــه خریــد آنــی ، تصــمیم خریــد آنــی و درگیــری ذهنی نقش عوامل فردی ، محیطی و مدگرایی در تسهیل خرید آنی محــیط فروشــگاه ، مـــدگرایی ، ویژگــی هــای فــردی ، احســاس مثبت و خرید آنی تأثیر نوآوری بـر قصـد خریـد الکترونیکــی بــا اســتفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نوآوری ، رضایت مشتری ، اعتمـاد مشتری و قصد خرید الکترونیکی بررسی تـأثیر مـدیریت دانـش ریسک پذیری ، اطلاعـات دربـارة مشتری بـر تمایـل بـه خریـد اینترنت و ترجیح اینترنت اینترنتـــی (مـــورد مطالعـــه : دانشجویان دانشگاه سمنان ) شناسایی عوامل تأثیرگـذار بـر خریــدهــای آنــی بــرخط در فروشگاه های تخفیف گروهـی در ایران ویژگی های محیطی ، ویژگی های مرتبط با کالا، ویژگی های فردی ، فاکتورهای موقعیتی و تبلیغـات و روش های پیشبرد فروش نویسندگان نتایج بخشی زاده ، خلیلی وظیفــــه شناســــی ، ســــازگاری و رودی ، رضائیان روان رنجوری بر تمایل کلی به خریـد اکبرزاده (١٣٩٥) آنی تأثیر دارد.
A three-dimensional model of factors influencing online shopping intentions among customers.