خلاصة:
طراحی مدل عناصر تفکر استراتژیک در سازمان های ایرانی
مشبکی اصغر,خزاعی آناهیتا*
* دانشگاه تربیت مدرس، ایران
هدف از نگارش مقاله حاضر تعیین عناصر تفکر استراتژیک در سازمان های ایرانی و همچنین شناسایی روابط و تعاملات موجود میان عناصر مذکور است. شناسایی عناصر تفکر استراتژیک و تعیین روابط متقابل و تعاملات آنها از طریق بررسی ادبیات موضوع و نظرات خبرگان انجام شده است. نتایج با بهره گیری از متدولوژی مدل سازی ساختاری تفسیری (Interpretive Structural Modeling)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در قالب یک مدل ارایه شده است. در این مدل عناصر تفکر استراتژیک، در چهار سطح و بر اساس میزان وابستگی و همچنین قدرت پیش برندگی آنها در ارتباط با سایر عوامل، دسته بندی شده اند. عناصری که در سطح بالاتر قرار دارند دارای ماهیت پیرو بوده و عناصری که در سطوح پایین تر قرار دارند دارای قدرت پیش برندگی بیشتر هستند. مدل ارایه شده مبنایی جهت ارزیابی ظرفیت تفکر استراتژیک در سازمان های ایرانی فراهم نموده و همچنین از طریق سطح بندی عواملی می تواند در تصمیم گیری های مدیریتی در خصوص اولویت بندی اقدامات بهبود و آموزش های سازمانی می تواند بسیار راه گشا بوده و منجر به اثربخشی بیشتر سرمایه گذاری های ملموس و غیر ملموس سازمان ها گردد.
ملخص الجهاز:
"در این مقاله ضمن بازنگری و دستهبندی عوامل مطرحشده در تحقیقات پیشین دو عامل هوشیاری محیطی و فرهنگ سازمانی مشوق رفتار اثربخش و اخلاقی،روحیه مثبتاندیشی و همچنین صراحت و صداقت به مجموعه عوامل پیشین افزوده شده است همچنین تعاملات و روابط میان عناصر تفکر استراتژیک در قالب یک مدل تشریح شده است.
توجه و برنامهریزی جهت تقویت هوشیاری محیطی(دربرگیرنده عناصری چون آگاهی نسبت به محیط داخلی و خارجی سازمان از جمله عواملی چون شرایط رقبا و صنعت و اولویتهای استراتژیک سازمان و همچنین نیاز به سازش با ابهامات موجود در فضای قانونی و رقابتی حاکم بر سازمانها)با توجه به خلاء اطلاعاتی موجود در کشور از سوی خبرگان نیازمند توجه ویژه تشخیص داده شده و به عنوان یک عامل مجزا مطرح شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)[18][13][5]و[6][7][6][5][10] (به تصویر صفحه مراجعه شود)[13][18][13][13][6] (به تصویر صفحه مراجعه شود)[13][7][10][4][5][6] (به تصویر صفحه مراجعه شود)[7][5][6][18][6][7][5][5][6][4]طراحی مدل ساختاری تفسیری به منظور تعیین روابط موجود میان عناصر تفکر استراتژیک از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شده است.
مدل ساختاری تفسیری عناصر تفکر استراتژیک جمعبندی و نتیجهگیری مدل ارائه شده در این تحقیق با نگاه به شرایط سازمانهای ایرانی میتواند در زمینههای زیر راهگشا باشد: -مبنایی برای طراحی ابزار سنجش ظرفیت تفکر استراتژیک به عنوان اولین گام در جهت بهبود و توسعه ظرفیت تفکر استراتژیک -مشخصکننده روابط علت و معلولی میان عناصر و در نتیجه کمک به افزایش اثربخشی تصمیمات مدیریتی و اقدامات سازمانی در راستای بهبود ظرفیت تفکر استراتژیک در تحقیق حاضر،از طریق شناسایی عناصر تفکر استراتژیک و روابط میان آنها و با بهرهگیری از متدولوژی مدلسازی ساختاری تفسیری،مدل عناصر تفکر استراتژیک طراحی شده است."