خلاصة:
هدف: این پژوهش به مطالعه پدیده بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان پرداخته است؛ چرا که بینالمللیسازی و گسترش فعالیت به بازارهای جهانی، یکی از مهمترین شیوههای دستیابی به موفقیت برای این کسبوکارها محسوب میشود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش تحقیق کیفی به شیوه نظریه دادهبنیاد ساختارمند بهره میبرد. به این منظور، به اتکای تحلیل مصاحبههای عمیق انجامشده با 11 مدیر کسبوکارهای فعال حوزه نانو که دارای سابقه حضور بینالمللی بودند، فرایند پدیده در دست مطالعه کشف شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت.
یافتهها: الگوی بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد مقوله اصلی که به تحریک کسبوکار برای ورود به بازارهای بینالمللی منجر شده، مزیت رقابتی پایدار است. در این میان عوامل علی مؤثر در این فرایند شامل مؤلفههای سازمانی و مؤلفههای فردی؛ عوامل محیطی شامل ویژگیهای محیطی و ویژگیهای بنگاه؛ عوامل واسطهای شامل شرایط مدیریتی و شرایط سازمانی، ورود قدرتمند و برنامهریزی و تحلیل بازار راهبرد فرایند و پیامدهای بینالمللیسازی شامل توانمندسازی کارکنان، توسعه فناوری، گسترش نام تجاری و برند و رشد سرمایه میشود.
نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد قابلیت آغاز فرایند بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط، وجود مزیت رقابتی پایدار در کلاس جهانی با پیشرانهای موجود در نهاد فرد کارآفرین و همچنین در بطن کسبوکار است و بسته به وضعیت بازار، میزان رقابت داخلی و همچنین اندازه بنگاه و سوابق تجربی موجود شرکت تشدید خواهد شد.
هدف: این پژوهش به مطالعه پدیده بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط دانشبنیان پرداخته است؛ چرا که بینالمللیسازی و گسترش فعالیت به بازارهای جهانی، یکی از مهمترین شیوههای دستیابی به موفقیت برای این کسبوکارها محسوب میشود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و از روش تحقیق کیفی به شیوه نظریه دادهبنیاد ساختارمند بهره میبرد. به این منظور، به اتکای تحلیل مصاحبههای عمیق انجامشده با 11 مدیر کسبوکارهای فعال حوزه نانو که دارای سابقه حضور بینالمللی بودند، فرایند پدیده در دست مطالعه کشف شد. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت پذیرفت.
یافتهها: الگوی بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد مقوله اصلی که به تحریک کسبوکار برای ورود به بازارهای بینالمللی منجر شده، مزیت رقابتی پایدار است. در این میان عوامل علی مؤثر در این فرایند شامل مؤلفههای سازمانی و مؤلفههای فردی؛ عوامل محیطی شامل ویژگیهای محیطی و ویژگیهای بنگاه؛ عوامل واسطهای شامل شرایط مدیریتی و شرایط سازمانی، ورود قدرتمند و برنامهریزی و تحلیل بازار راهبرد فرایند و پیامدهای بینالمللیسازی شامل توانمندسازی کارکنان، توسعه فناوری، گسترش نام تجاری و برند و رشد سرمایه میشود.
نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد قابلیت آغاز فرایند بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط، وجود مزیت رقابتی پایدار در کلاس جهانی با پیشرانهای موجود در نهاد فرد کارآفرین و همچنین در بطن کسبوکار است و بسته به وضعیت بازار، میزان رقابت داخلی و همچنین اندازه بنگاه و سوابق تجربی موجود شرکت تشدید خواهد شد.
ملخص الجهاز:
نتيجه گيري : اين نتايج نشان مي دهد قابليت آغاز فرايند بين المللي سازي کسب وکارهاي کوچک و متوسط ، وجود مزيت رقابتي پايدار در کلاس جهاني با پيشران هاي موجود در نهاد فرد کارآفرين و همچنين در بطن کسب وکار است و بسـته بـه وضـعيت بـازار، ميـزان رقابت داخلي و همچنين اندازه بنگاه و سوابق تجربي موجود شرکت تشديد خواهد شد.
تـا امـروز در ايـران شـاهد تحقيقـات مختلفـي نظيـر پـژوهش هـاي محمدجوادي (١٣٩٠)، فقيهي ، تاج الدين و تاج الدين (١٣٨٩) و دشتي (١٣٨٨) در زمينه بين المللي سازي بوده ايم که با توجه به تحريم هاي اعمال شده به کشور و عدم اجازه حضور بسياري از شرکت هاي ايراني در بازارهاي بـين المللـي بـه صـورت رسمي از سوي نهادهاي بين المللي ، اغلب پژوهش ها با استفاده از مرور ادبيات گذشته به بررسي فرايند بـين المللـي سـازي کسب وکارهاي داخلي پرداخته اند.
شـناخت ملزومات بين المللي سازي کسب وکارهاي کوچک و متوسط در قالب مدل ارائه شده در اين پژوهش ، علاوه بر ايجـاد نقشـه راه براي استفاده کسب وکارهاي دانش بنيان موجود در صنعت نانوفناوري کشور، به کسب وکارها و استارت آپ هايي که در مرحله راه اندازي هستند نيز کمک خواهد کرد تا ساختار داخلي بنگاه را براي حضور آينده در بازارهاي جهاني مهيا سـازند که با توجه به رقابت پيچيده و سنگين در فضاي بين الملل ، بيش ازپيش مي تواند به موفقيت اقتصادي کشور کمک کند.