چکیده:
یکی از صاحبنظران بیان میدارد؛دو بعد بر ادراک فرد و دو بعد دیگر بر قضاوت او اثر دارند.ادراک یا حسی بوده که با استفاده از حواس فیزیکی وضعیتها تبیر و تفسیر میشوند یا شهودی که متکی بر تجربیات گذشته است.قضاوتهای انسان نیز به نوبهء خود مبتنی بر اندیشه یا عواطف است.سرانجام سبک شناختی انسان از طریق زوجیهای تمایلات ادارکی و قضاوتی وی شکل میگیرد.سبکهای شناختی عبارتند از:1.حسی/ اندیشهای،2.شهودی/اندیشهای،3.حسی/عاطفی،4.شهودی/عاطفی. در این مقاله سبکهای حل مسأله اساتید دانشگاه شهید بهشتی بر اساس سبکهای فوق طبقهبندی شد و مورد تحلیل قرار گرفت و بر اساس یافتههای تحقیق،پیشنهادهایی نیز برای بهبود سبک حل مسأله آنان ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"برای بهبود سبک حل مسأله آنان ارائه گردیده است.
میزان نوآوری و سبک حل مسأله اعضای هیأت علمی دانشگاه،نقش مهمی در
توان ذهنی عام مورد نیاز برای همهء کارهای شناختی است و توانایی دوم منحصر به
فردی که سبک حسی/اندیشهای دارد از حواس پنجگانه خود برای ادراک
همچنین پژوهشهای صورت پذیرفته نشان میدهد افراد با توجه به سبک شناختی
سنجش سبک حل مسأله اعضای هیأت علمی
به منظور بررسی سبک حل مسأله اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی
دربارهء ویژگیهای موجود سبکهای حل مسأله اعضای هیأت علمی است؛ازاینرو،
نگاره نشان میدهد که سبک حسی/اندیشهای 26 امتیاز را از یکصد
امتیاز کسب کرده و بیشترین سبک استفاده شده است.
برای تشریح ساختار کنونی سبکهای حل مسأله توسط اعضای هیأت علمی،
پاسخهای بهنجار شده این اعضا دربارهء چهار سبک حل مسأله در نگاره 6 ارائه شده
در ویژگیهای سبک منطقی حل مسأله بالاترین رتبه با 02 درصد،مربوط به
در ویژگیهای سبک شهودی/اندیشهای بالاترین رتبه با 62 درصد،مربوط به
به این ترتیب،مؤلفههای منتخب چهار سبک حل مسأله در نگاره 7 ارائه شده است.
پاسخ اعضای هیأت علمی دربارهء چهار سبک حل مسأله
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای تعمیم نتایج یافتههای سبک چهارگانه حل مسأله به جامعه آماری،از
سبک حل مسأله شهودی/اندیشهای با 94 درصد،نادرترین روش مورد استفاده
خلاقیت و نوآوری باید بیشتر،از سبک حل مسأله شهودی/اندیشهای تبعیت کنند
ساختار سبکهای حل مسأله اعضای هیأت علمی است.
دانشگاه برای رویکرد حسی/اندیشهای با 5/6،بالاترین معدل را دارد و رتبه دوم
سبک حل مسأله از سوی اعضای هیأت علمی است."