چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، تفکیک فعالیت های خلق ارزش مشترک از مسئولیت اجتماعی
شرکت ها در بنگاه های ایرانی است. در این راستا از طریق بررسی تجربه های فعالیت های اجتماعی
بنگاه های ایرانی، با تمرکز بر اقداماتی که دارای ویژگی های خلق ارزش مشترک هستند، نوع
فعالیت های اجتماعی بنگاه های ایرانی بررسی شد.
روش: به علت نبود الگوی مشابه، از نظریه دادهبنیاد استفاده شد تا با استفاده از تجربه های
عملی، مسیر پیموده شده در انجام اقدامات اجتماعی شرکت های ایرانی کشف شود. تعداد 37 مصاحبه با
مدیران و خبرگان مرتبط انجام شد.
یافته ها: الگوی به دست آمده در این پژوهش، فعالیت های اجتماعی بنگاه های ایرانی را به شش
دسته تقسیم می کند که نشان دهنده اقدامات خلق ارزش مشترک بنگاه های ایرانی در یک طیف
هستند. دو دسته نخست، قابلیت خلق ارزش مشترک ندارند. چهار دسته دیگر می توانند ارزش مشترک
را با شدت و قابلیت اثرگذاری متفاوتی خلق کنند.
نتیجه: نتایج نشان می دهد که شرکت های ایرانی از چهار مسیر (بهبود وجهه عمومی از طریق
اقدامات اجتماعی، کاهش ریسک ها و هزینه ها از طریق اقدامات محافظت از محیط زیست، افزایش
درآمد از طریق خلق فرصت های کسب وکار ناشی از حل مشکلات اجتماعی و افزایش درآمد از طریق
بهبود منافع انتقال یافته به یک گروه از ذینفعان) اقدامات خلق ارزش مشترک را انجام می دهند.
Objective: The purpose of this study is distinguishing shared value activities from corporate social responsibility activities in Iranian enterprises. Through examining the social activities experiences of Iranian enterprises, focusing on activities which have characteristics of creating shared value, we identified several types of social activities of Iranian enterprises. Methodology: Due to the lack of a similar model, we used Grounded Theory until we could explore the traveled path of social activities of Iranian companies, using practical experiences of 37 interviews with managers and other related experts. Finding: The final model suggests 6 types of social activities in Iranian enterprises, displaying Iranian creating shared values in a spectrum. The first two types didn’t have the capability of creating shared value, but on the other hand, the other four categories can create shared value with different intensity and effectiveness. Conclution: Results suggest that Iranian companies created shared value through four ways (enhancing reputation and legitimacy through social activities, decreasing risks and costs through environmental protection activities, increase in revenue through creating economic opportunities due to solving social issues, and increase in revenue through enhancing transmitted benefits of stakeholders).