چکیده:
هدف: امروزه بیش از هر زمان دیگری، ضرورت دارد تا سازمانها بتوانند با داشتن استراتژی
فناوریمحور خود را متمایز سازند؛ از سویی دیگر شرایط محیطی به حدی پیچیده و پویا است که
سازمانها دیگر نمیتوانند بدون نوآوری حیات بلندمدت خود را تضمین کنند. بر این اساس، مطالعات
گستردهای در خصوص ارتباط بین استراتژی تجاری و نوآوری در صنایع تولیدی مختلف انجام شده
است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استراتژی تجاری فناوریمحور بر نوآوری با نقش میانجی
قابلیتهای فناورانهT شبکه و منابع انسانی در کلینیکهای پزشکی شهر ارومیه انجام شد.
روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران و معاونان کلینیکهای پزشکی در
حوزههای تخصصی مختلف شهر ارومیه به تعداد ۴۸۰ و بر اساس نمونهگیری از روش نمونه-
گیری دردسترس استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پرسشنامههای کامل-
شده توسط 214 پاسخدهنده از آزمون معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار Amos23 و آزمون
سوبل استفاده شد.
یافتهها: نتایج یافتهها نشان میدهد که استراتژی تجاری فناوریمحور بهصورت مستقیم بر نوآوری
خدمت و فرآیند تاثیر معناداری دارد؛ همچنین این متغیر از طریق قابلیت فناورانه و قابلیت منابع انسانی
بر نوآوری خدمت و فرآیند تاثیر معناداری میگذارد.
نتیجه: استراتژی تجاری فناوریمحور از طریق قابلیت شبکه بر نوآوری خدمت تاثیر معنادار ندارد؛ اما
تاثیر معنادار آن بر نوآوری فرآیند از طریق قابلیت شبکه تایید شد.
Objective: Today, more than ever, organizations need to be able to differentiate themselves by adhering to technology-based business strategy. On the other hand, environmental conditions have become so complex and dynamic that organizations can no longer guarantee long-term survival without innovation. In this regard, extensive studies have been conducted on the relationship between business strategy and innovation in various manufacturing industries. However, the relationship between these two variables in service organizations has been rarely studied. Thus, the purpose of this study was to investigate the impact of technology-based business strategy on innovation, with the mediating role of technological competence, network competence and human resource competence in the medical clinics of Urmia city.
Metodology: The data of the completed questionnaires by 214 respondents were analyzed using structural equation modeling (SEM) through Amos23 software and Sobel test.
Finding: Results showed that technology-based business strategy had a direct impact on service innovation and process innovation. This variable also had a significant impact on service and process innovation, mediated through technological competence as well as human resource competence. Conclution: While technology-based business strategy did not have a significant impact on service innovation through network competence, its significant impact on process innovation through network competence was acknowledged