چکیده:
تغییرات پویا در اقتصاد جهانی،تلاشهای نجامشده توسط سازمان جهانی (WTO) در راستای جهانی کردن اقتصاد،شکلگیری تفکر دهکدهء جهانی 0069 و افزایش رقابت، کشورهای مختلف-اعم از توسعهیافته و در حال توسعه-را به این باور رسانده است که برای حضور و بقا و تعالی در بازارهای منطقهای،جهانی و حتی داخلی باید توان و قابلیت رقابتپذیری صنایع و سازمانهای خود را افزایش دهند.در این میان،رضایت مشتری از کیفیت تولیدات و خدمات تنها راه بقا در بازار رقابت پویا است. صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست.تولیدکنندگان خودرو در کشور ما با چالشهای فراوانی روبهرو هستند و رضایت مشتری و کیفیت تولیدات همواره چالشی برگ برای آنها به حساب میآید.عملکرد کیفیتی این شرکتها،اغلب وابسته به عملکرد کیفیتی شرکتهای تأمینکنندهء قطعات مورد نیاز آنهاست.ارزیابی عملکرد کیفیتی شرکتهای خودروساز و رتبهبندی آنان بر اساس عملکرد کیفی کمک میکند که محصول نهایی نیز از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.در این مقاله،ضمن تشریح مفهوم مدل تعالی سازمانی و ارتباط آن با مفهوم مدیریت کیفیت،شرکتهای قطعهساز انتخابشده در تحقیق،بر اساس شاخصهای مدل تعالی سازمانی با استفاده از مدل BORDA که روشهای MADM است،مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و رتبهبندی شدهاند.همچنین،نتایج حاصل از بهکارگیری دو مدل با یکدیگر مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"صص 38-16استفاده از شاخصهای مدل تعالی سازمانی برای رتبهبندی
کشورهای مختلف-اعم از توسعهیافته و در حال توسعه-را به این باور رسانده است که برای حضور و بقا و
در این میان،رضایت مشتری از کیفیت تولیدات و خدمات تنها راه بقا در بازار رقابت پویا است.
نقطهء اشتراک سازمانها در گذشته و امروز،تلاش برای بقا و پیشرفت سازمانی است.
مشتری پیریزی شده و کیفیت،راهبرد پاسخگویی به این نیاز سازمان است.
مدیریت کیفیت جامع یک فلسفهء مدیریتی است عملکرد کیفی سازمان باید در جهت
مفاهیم بنیادین مدل تعالی سازمانی که برای ارزیابی عملکرد کیفی به کار میروند،شامل
فلسفهء مدیریت کیفیت جامع استفاده کنیم تا راهبرد بهبود عملکرد کیفیتی سازمان،
سرآغاز تعالی سازمانی باشد؛در نتیجه،با ارزیابی عملکرد کیفی سازمان میتوان میزان
همان طور که گفته شد،در این پژوهش از مفاهیم هشتگانهء EFQM برای ارزیابی
گامهای نحوهء رتبهبندی بر اساس مدل بردا به شرح زیر است.
حل آن از رتبهء گزینهء میانگین و برای همه آنها مجموع ردیف(به تصویر صفحه مراجعه شود)استفاده
ارزیابی عملکرد کیفی شرکتهای قطعهساز خودرو بر اساس مدل بردا
برای عملکرد کیفی شرکتهای قطعهساز،در این پژوهش 01 شرکت قطعهساز انتخاب
دست آمده است)،برای هررتبه با اندیس مربوط به رتبهء مورد نظر و برای رتبههای
2. امروزه بقای سازمانها وابسته به مشتریان است و سازمانی موفق خواهد بود که
4. مدلهای زیادی برای ارزیابی عملکرد کیفی سازمانها ارائه شده است؛مانند مدل
5. مناسبترین مدل ارزیابی عملکرد کیفی برای سازمانهای یرانی،مدل بنیاد
استفادهء مستقیم از خبرگان این مدل برای سازمانهای ایرانی فراهم است.
به همین منظور،در این پژوهش از روش بردا استفاده شده است."